Succesvol afvallen met een proteïnendieet?

succesvol-afvallen-met-proteinendieet.jpg

Proteïnen worden voornamelijk gebruikt door sporters. Maar wist je ook dat jij er baat bij kan hebben als je het gebruikt? Benieuwd naar de mogelijkheden?

Het proteïnedieet

Ook wel het eiwitdieet genoemd, is een veilig en verantwoorde manier om af te slanken. Je gaat veel eiwitten eten en weinig vetten en koolhydraten binnenkrijgen. Aangezien je veel minder vetten en koolhydraten eet, zal het lichaam op zoek gaan naar andere bronnen voor energie. Het lichaamsvet is een prima energiebron en deze zal dan ook worden gebruikt. Hierdoor zal je snel gaan afvallen en aangezien je voldoende eiwitten binnenkrijgt zal jij je prima blijven voelen.

Gezond afvallen?

Gezond afvallen doe je met mate. Het gaat erom dat je minder calorieën binnenkrijgt dan je gewoonlijk bent. Het is wel belangrijk dat je tegelijkertijd voldoende voedingsstoffen inneemt, zoals vitaminen en mineralen.

Hoe?

Er bestaan 2 mogelijkheden. Ofwel kan je er voor kiezen om per dag 1 of 3 maaltijden te vervangen door maaltijdshakes die veel eiwitten bevatten. Doordat je veel eiwitten binnenkrijgt, ga je sneller afvallen. Je kan er ook voor kiezen om eiwitrijke producten te eten en producten met (snelle) koolhydraten vermijden. Producten die rijk zijn aan eiwitten:

  • Vlees
  • Melk
  • Noten
  • Kaas
  • Eieren
  • Peulvruchten

3 Fases

Fase 1

In de eerste fase moet je de meeste kilo’s kwijt raken. Je eet hierbij enkel proteïneshakes, suikervrije dranken, groenten en eiwitrijke maaltijden. Geen koolhydraten (brood, pasta, rijst etc.) en suikers. Daarnaast is veel water drinken essentieel en wordt een aanvulling van krachtige multivitaminen aangeraden. Hou de eerste fase 4 weken vol. In deze fase kan je ongeveer 6-10 kg afvallen. Natuurlijk hangt dit af van persoon tot persoon.

Fase 2

Dit is de overgangsfase waarin je weer wat koolhydraten kan eten. Eet ’s morgens een paar sneden brood, aangevuld met een proteïneshake. Ook fruit en yoghurt zijn nu toegelaten.

Voor de rest hou je je aan de proteïnerijke voeding (afkomstige van dierlijke producten) of proteïne vervangproducten (afkomstig uit melk, soya, eieren), aangevuld met bepaalde groenten. Drink nog steeds veel water en beweeg.  Hou deze fase opnieuw 4 weken vol. In deze overgangsfase ga je nog steeds gewicht verliezen, maar gebeurt dit iets langzamer.

Fase 3

Bij de laatste (onderhouds)fase, heb je je streefgewicht behaald en kan je geleidelijk overschakelen naar een normaal voedingspatroon.

Je laat hier de proteïne vervangproducten en de shakes achter je. Bij veel mensen is het toch aan te raden om dagelijks nog 1 proteïne vervangproduct in te nemen, omdat ze je maag goed vullen en weinig energie afgeven. Zo vermijd je om terug in je slechte gewoontes te vallen.

Afvallen doe je niet alleen met een dieet

In elk dieet geldt dat je afvallen niet alleen doet door te diëten, maar ook door voldoende te bewegen. Gezonde voeding is nummer 1, maar daarnaast is genoegen beweging (min. 30 minuten/dag) ook heel belangrijk.

Klik hier als je wilt kans maken op één van de superfood pakketten »