Tips om een opgeblazen gevoel tijdens de feestdagen te voorkomen

tips-om-opgeblazen-gevoel-tijdens-feestdagen-te-voorkomen.jpg

Voor een heleboel mensen staan de feestdagen in het teken van gezellig samenzijn, cadeautjes en heel veel lekker eten. Tussen alle festiviteiten door kan het dan wel eens gebeuren dat je onverwachts met een opgeblazen gevoel komt te zitten. Met deze tips maak je voortaan betere keuzes om dit te voorkomen!

Opgeblazen gevoel

De verleiding om tijdens de feestdagen een gezond eetpatroon opzij te schuiven, is erg groot. Toch is het verstandig om hier aan te blijven denken. Door plotseling heel anders te gaan eten, raakt de spijsvertering in de war. Eén van de gevolgen hiervan is een opgeblazen gevoel, met alle ongemakken van dien.

Stress? Nee, bedankt.

Het is bekend dat stress een negatieve invloed heeft op de spijsvertering. Als de feestdagen stressvol verlopen, is het goed om even een stapje terug te nemen.

Tip: Wacht met eten tot je gekalmeerd bent. De spijsvertering staat namelijk op een laag pitje bij een hoog stressniveau. Als je in een gespannen gemoedstoestand eet, werkt de spijsvertering langzamer dan normaal waardoor je jou langer ‘vol’ voelt.

Teveel in één keer eten

Het gebeurt opvallend vaak dat mensen een maaltijd overslaan om later op de dag uitgebreid te kunnen eten. Dit werkt echter averechts omdat je lichaam dan in één keer een heleboel te verwerken krijgt.

Tip: Verwacht je een grote brunch of andere maaltijd? Zorg dan dat je gedurende de dag meerdere kleine porties binnenkrijgt om te voorkomen dat je teveel in één keer eet.

Moeilijk te verteren voedsel

Vette en sterk bewerkte voedingsmiddelen kunnen voor een hoop gerommel zorgen in je maag. Door een lange verwerkingstijd gaat dit voedsel in de darmen rotten en gisten, hierdoor ontstaan vervelende gasophopingen.

Tip: Let op voedsel dat moeilijk te verteren is zoals vis, vlees, zuivel en zetmeel. Ook fruit in combinatie met eiwitten kan voor ongemakken zorgen. Fruit wordt over het algemeen snel door het lichaam opgenomen maar als het kort na, of in combinatie met een eiwitrijke maaltijd wordt gegeten, blijven de fruitsuikers te lang in de darmen zitten. Dit zorgt voor een opgeblazen gevoel. Wacht daarom tenminste tot een uur na je maaltijd met het eten van fruit.

Geniet met mate

De feestdagen zijn dé periode bij uitstek dat de extra kilo’s eraan vliegen. Onoplettendheid, grensoverschrijdend snoepgedrag en langdurig ongezond eten zijn grote boosdoeners. Let vooral goed op de porties en eet met aandacht.