Tips voor wie gaat wandelen

tips-voor-wie-gaat-wandelen.jpg

Als je gaat wandelen dan is een goede uitrusting belangrijk. Met een goede uitrusting kan je langere wandelingen gaan maken en creëer je eenvoudig een langer uithoudingsvermogen. Een wandeling van dertig of vijftig kilometer per dag is een droom voor de topwandelaar. Door mee te doen aan speciale wandeltochten kunnen ze deze droom en fysieke uitdaging verwezenlijken. Als je zo’n grote wandeltocht gaat maken dan is het natuurlijk belangrijk om jezelf goed voor te bereiden. Niet alleen een maandenlange training is belangrijk, maar ook je uitrusting. Een aantal tips voor iedereen die lange wandeltochten gaat maken hebben we op een rij gezet.

Wandelkleding

Ieder seizoen heeft tijdens een wandeling zijn eigen ongemakken. Het is daarom belangrijk om je wandelkleding goed voor te bereiden en aan te passen aan de omstandigheden. Wat heb je nu eigenlijk precies nodig als je gaat wandelen? Als eerste is de aanschaf van een goede buitensportjack belangrijk. Dit is een ademende jack die ervoor zorgt dat het zweet van je lichaam tijdens een wandeling kan worden afgevoerd. Dit betekend dat je de meeste zweet gewoon naar buiten kan brengen. Bij nat of koud weer kan een jack ideaal zijn. Als het geen nat of guur weer is dan kan je kiezen voor een fleecevest. Het voordeel van fleece is dat het de perfecte kleding is om je lichaam op tempratuur te houden. Je hoeft zo geen jas te dragen, maar uiteraard kan je een buitensportjack er overheen dragen. Het materiaal is lichter dan wol en isoleert goed. Als laatste is er tijdens de regendagen nog de regenjack of gewoon een poncho. Het is belangrijk dat je kleding goed droog blijft zodat je lichaam niet teveel afkoelt tijdens een wandeltocht door de regen. Alle wandelkleding hebben we hier nog op een rijtje:

  • Buitensportjack (voor tijdens guur of nat weer).
  • Fleecetrui als standaard uitrusting.
  • Regenjack (voor als je geen buitensportjack hebt).
  • Poncho (goedkope bescherming tegen de regen).

Wandelschoenen

Van je complete wandelsport uitrusting zijn de wandelschoenen misschien wel het belangrijkste. Afhankelijk van de tocht die je gaat maken is het belangrijk dat je een bepaalt soort schoenen uitkiest. In het begin als je slechts een uurtje per dag wandelt op normaal terrein dan zijn gewone schoenen die goed zitten en lopen prima. Maar ga je grote afstanden afleggen of door bergen wandelen dan zijn goede wandelschoenen belangrijk. Het soort terrein of afstand dat je gaat afleggen bepaalt het soort wandelschoenen.

  • Lichte wandelschoenen (bedoeld voor een dag wandeling op paden).
  • Trekking wandelschoenen (voor grotere afstanden met bagage).
  • Trekschoenen categorie C (voor onverharde paden en ruig terrein).
  • Zware bergschoenen (gebruikt door bergbeklimmers).

Rugzak

Een stevige rugzak is belangrijk als je lange trektochten gaat afleggen. Vaak stop je tussendoor in een hotel of misschien heb je zelfs kampeerspullen bij je. Een stevige rugzak is dan belangrijk. Door te kiezen voor een moderne rugzak hoef je bijna geen last te hebben van de kilo’s die je tijdens een lange trektocht bij je draagt. Kies voor een speciaal draagsysteem zodat je rug niet zo gaat zweten van de rugzak. Een trekkingrugzak blijft tot wel twintig kilo comfortabel. Maak je slechts een korte wandeling? Een heup of buiktasje kan voldoende zijn tijdens een wandeltocht. 

Eten en drinken

Als je lange afstanden loopt dan is eten en drinken van levensbelang. Voldoende water meenemen is natuurlijk belangrijk, maar ook een gebalanceerde maaltijd voor en tijdens een wandeling. Eventueel kan je een sportdrink drinken met koolhydraten om je spieren extra kracht te geven tijdens een lange wandeling. Let er wel op dat je lichaam niet meer dan 60 gram koolhydraten per uur geeft. Vul dit eventueel aan met een energybar om je lichaam wat extra energie te geven. Vergeet overigens tijdens warme dagen niet dat je al snel 1 tot 1,5 liter water per uur verliest. Vul dit dus wel voldoende aan tijdens het wandelen in warme tempraturen.