Verbetert bietensap je sportprestatie, of niet?

verbetert-bietensap-je-sportprestatie-niet.jpg

Er bestaan de wildste verhalen over bietensap. Volgens de ene is het legale doping en verhoogt het spectaculair je uithoudingsvermogen. Volgens de ander heeft het absoluut geen zin om bietensap te drinken en zou het zelfs kankerverwekkend zijn. Wie heeft gelijk? Wij zochten het voor je uit.

Rode bietensap verbetert je prestatie met 15%

Dat rode bietensap goed zou zijn voor je sportprestaties is niet verzonnen. Volgens onderzoek kan het je sportprestaties tot 15% verbeteren, en dat is heel wat! Normaal kan alleen een goede training je sportprestaties verhogen, dat bietensap dit ook kan is erg spectaculair.

Hoe werkt het?

In bietensap zitten veel nitraten, die worden in onze mond omgezet in nitrieten. Deze nitrieten zorgen ervoor dat onze bloeddruk lager wordt en je uithoudingsvermogen beter wordt.

Bevat bietensap te veel nitraten?

Een ander onderzoek beweert dat al die nitraten niet zo onschuldig zijn als je zou denken. Op lange termijn zouden ze kanker in je lichaam veroorzaken. Mensen die geloven dat bietensap ongezond is baseren zich waarschijnlijk op dit onderzoek. Bietensap zit net zoals andere groenten boordevol nitraten.

Nitraten in bietensap zijn toch volkomen veilig

Toch zijn wetenschappers van mening dat nitraten geen schade toebrengen aan je lichaam. Ze halen daarbij het voorbeeld van vegetariërs aan. Door hun plantrijke dieet hebben ze veel meer nitraten in hun bloed dan vleeseters. Toch krijgen vegetariërs veel minder vaak kanker en andere welvaartsziekten. Dat je kanker krijgt van nitraten is dus onzin.

Hoeveel rode bietensap mag je drinken

Door twee tot drie uur voor je training twee glazen bietensap te drinken zal je je sportprestaties verhogen. Sommige sporters drinken vanaf twee tot zes dagen voor een belangrijke wedstrijd elke dag bietensap. Zo stapelt de hoeveelheid nitraat zich op en kunnen ze beter sporten.

Lust je geen bietensap? Hier zijn alternatieven

Andere nitraatrijke voedingsmiddelen zijn net zo goed om je sportprestaties te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, rabarber en rucola.