Voornemen 2020: afvallen zonder onze guilty pleasure op te geven

Afvallen-voornemen-2020

Uit een onderzoek van WW (Welness that Works, het vroegere Weight Watchers) blijkt dat het meest gemaakte voornemen van dit jaar afslanken is. Maar liefst zeven op de tien Belgen wil komend jaar een lager cijfer op de weegschaal zien. Opvallend is dat een groot deel van hen een gezond gewicht en BMI heeft, en dus eigenlijk niet moet afvallen. Daarnaast geeft merendeel van hen ook aan hun guilty pleasures niet te willen opgeven. Tegenstrijdige voornemens, of niet? 

Gewicht verliezen én genieten van lekker eten

2000 Belgen werd gevraagd wat hun goede voornemens voor 2020 zijn. Bij zeven op de tien Belgen staat afslanken met stip op nummer één. Alleen wil merendeel van hen hun dagelijkse stukje chocolade na het middagmaal, glas wijn bij het eten of zakje chips in de zetel daarvoor niet opgeven. Een guilty pleasure hoort volgens hen bij de geneugten van het leven. 

Waarom willen we afslanken? 

Maar even terug naar dat hoge percentage Belgen dat per se wil vermageren. 40% van de Belgen verklaart dat dit komt door de druk die hen door de maatschappij wordt opgelegd om te voldoen aan het schoonheidsideaal. Een op de vier verklaart dat ze zelfs druk vanuit hun directe omgeving, zoals familie en vrienden, voelen. Een op de vijf geeft bovendien aan dat het hun partner is die duidelijk aangeeft dat hij of zij een paar kilootjes minder wel fijn zou vinden.

Maar wat willen we dan wel veranderen om die kilo’s kwijt te geraken? 

Uit het onderzoek van WW blijkt dat gezond en evenwichtig eten hoog scoort in de ranking van goede voornemens. Mannen willen meer tijd aan sporten besteden terwijl vrouwen zichzelf meer me-time willen gunnen. 

Een goed voornemen volhouden 

Goede voornemens uitspreken is één ding. Ze ook daadwerkelijk volhouden blijkt voor de meesten een onmogelijk taak te zijn. Een goed voornemen is een goede start, maar het is belangrijk dat je beseft dat het veranderingsproces gaat met vallen en opstaan. Een doel moet haalbaar zijn, ook qua planning. 

Gezonde levensstijl

WW adviseert bijvoorbeeld om niet te hard te focussen op het cijfer op de weegschaal maar op het totaalplaatje: een gezonde levensstijl. 

Eetgewoonten verander je in kleine stapjes zonder te radicaal te zijn. Maak de portie groenten in je bord wat groter en de portie aardappelen wat kleiner. Vervang die koek door een stuk fruit. Als je zin hebt in een stukje chocolade, dan hoef je jezelf dat niet te ontzeggen. Maar hou het wel duidelijk bij één stukje. Probeer daarnaast ook voldoende te bewegen. Als je nooit echt sportief geweest bent, dan hoef je jezelf niet voor te liegen dat je vanaf januari driemaal per week gaat lopen. Te voet naar de bakker gaan en op zondag een wandeling in het bos maken is zeker ook oké.

Volgend jaar een ander goed voornemen? 

Door een evenwichtig voedingspatroon te combineren met bewegen en een positieve mindset; zal je je opnieuw goed voelen in je vel. Dat zowel op korte als lange termijn waardoor de kans groot is dat je in 2021 niet langer ‘afvallen’ als voornaamste voornemen naar voren schuift.