Wat kan je doen tegen rugpijn? De ultieme tips

wat-kan-je-doen-tegen-rugpijn-ultieme-tips.jpg

Iedereen heeft er wel eens last van: vervelende rugpijn. Heb je last van rugpijn, dan is het moeilijk om je dagelijkse activiteiten te blijven doen en lig je het liefst de hele dag in bed. Wat rugpijn extra vervelend maakt, is het feit dat je vaak lang met de klachten rond moet lopen voor je je beter voelt. Heb jij op dit moment last van rugpijn en wil je zo snel mogelijk van jouw klachten af? Gebruik dan de ultieme tips in dit artikel om jouw klachten zo snel mogelijk te laten verdwijnen.

Tip 1: slaap in de juiste houding

Veel mensen die last hebben van rugpijn, kunnen geen comfortabele houding vinden in bed. Hierdoor slapen ze niet goed, wat de klachten alleen maar erger maakt. Slaap je in de juiste houding, dan kom je beter in slaap en ben je sneller van je rugklachten af. De beste houding om in te slapen als je rugpijn hebt, is op je zij met het kussen tussen je knieën. Door een kussen tussen je knieën te leggen, ligt de wervelkolom in een neutrale positie en heb je minder druk op de rug.

Tip 2: neem pijnstillers of spierverslappers

Misschien heb je het idee dat je lichaam zelf over de rugpijn heen moet komen zonder hulpmiddelen te gebruiken, maar je mag best een pijnstiller of spierverslapper nemen. Neem nooit te veel pijnstillers en spierverslappers en combineer de medicijnen nooit met elkaar, maar help je lichaam wel een handje door een kleine dosis te nemen.

Tip 3: blijf altijd bewegen

Het liefst lig je alleen maar plat op je rug als je rugpijn hebt, maar dit is juist niet goed. Natuurlijk moet je genoeg slapen om je rug rust te geven, maar je moet niet alleen maar in bed gaan liggen als je rugpijn hebt. Blijf juist bewegen en je komt sneller over je rugpijn heen, al lijkt het misschien vreemd om te bewegen als je pijnklachten in je rug voelt.

Overigens is het niet verstandig om intensieve en zware sporten te gaan beoefenen als je rugpijn hebt, maar kun je beter gewoon een stukje gaan wandelen. Door te gaan wandelen, blijf je bewegen en ondersteun je de rug op een zeer effectieve manier. Hierdoor ben je sneller van je klachten af, zodat je gewoon weer je dagelijkse activiteiten op kunt pakken.