4 X stretchoefeningen voor na het sporten

4-x-stretchoefeningen-voor-na-sporten.jpg

Wanneer je vaak hardloopt of een andere intensieve sport beoefend, is het van belang dat je vooraf én achteraf goede stretch oefeningen doet. Je wilt natuurlijk geen spier verrekken of zelfs erger: een spier afscheuren (!). Daarom hieronder 4 stretch oefeningen voor na het sporten. Je voert deze oefeningen het beste uit op een zachte ondergrond. Houd elke ‘stretch’ 15 seconden aan. Hier komen ze:

1.    De pees stretch

Zet jezelf neer op de (zachte) ondergrond, spreid je benen in een wijde V-vorm en strek je armen uit naar je voeten. Houd met één arm je achilleshiel vast terwijl je met de andere het topje van je tenen probeert te bereiken. Herhaal 5 keer.

2.    De liggende heup-stretch

Ga plat op je rug liggen. Gooi beide benen omhoog op een manier dat je je knieën naar je gezicht brengt. Draai nu één been in de andere richting zodat de voet zich in de knieholte van het andere been bevindt. Trek met beide handen deze knie naar je toe. Herhaal 5 keer.

3.    De liggende quad-stretch

Ga op je zij liggen en zorg dat je lichaam compleet gestrekt is. Leg vervolgens één arm uitgestrekt voor je gezicht. Grijp met de hand van je andere arm de voet die niet op de grond ligt en trek deze vervolgens op naar je achterste. Herhaal ook deze oefening 5x.

4.    De triceps stretch

Ga op de grond zitten met je rug in een kaarsrechte houding. Plaats de hand van je ene arm op je rug tussen de schouderbladen. Grijp met je andere hand je ellenboog en trek deze langzaam aan. Herhaal deze oefening 2x en wissel dan van arm.

Lees ook