scrollTop top

5 tips om je kind beter te doen slapen

5 tips om je kind beter te doen slapen

Jonge kinderen die maar niet willen slapen of die om de haverklap wakker worden, zijn één van de grootste uitdagingen van het (prille) ouderschap. Het slaapprobleem heeft zowel een invloed op jouw dagelijkse leven als op dat van je kind. Uit een onderzoek dat recent in het vakblad ‘Molecular Psychiatry’ verscheen, blijkt dat kinderen niet enkel fysiek maar ook mentaal voldoende slaap nodig hebben. Kinderen die weinig slapen, zouden zelfs meer kans hebben om vroeg of laat met psychische problemen te kampen.

En dat wil je toch kost wat kost vermijden? Wij zetten vijf tips op een rijtje die je helpen om je kind een gezond slaapritme bij te brengen.

1.      Zorg voor structuur

Een normaal slaapritme start met structuur. Je kind moet het onderscheid tussen dag en nacht duidelijk kennen. Zorg dat de (kinder)kamer volledig donker kan gemaakt worden zodat het vroege ochtend- of late avondlicht je kind niet in verwarring brengt.  

Probeer aan een vast tijdstip vast te houden. Plan voor het slapengaan geen opwindende activiteiten in. Je hebt er ook alle baat bij om als ouder rustig te zijn en je tijd te nemen om het ‘naar bed’-gebeuren uit te voeren. Een kind voelt het direct als je opgefokt en zenuwachtig bent.

2.      Bouw een vast slaapritueel in

Om de overgang van overdag naar het slapengaan eenvoudiger te maken, helpt het om een vast ritueel op te bouwen. Dat kan bijvoorbeeld ‘wassen, tanden poetsen, pyjama aandoen en een verhaaltje voorlezen’ zijn. Zo is je kind voorbereid op wat zal komen en is de overgang niet te bruusk.

Het slaapritueel is geen activiteit op zich. Maak het ritueel dus zeker niet eindeloos lang en geef je kind ook niet de ruimte om het te rekken door de aandacht naar andere zaken af te leiden. Het is ook voor jou gemakkelijker vol te houden als het geen uren in beslag neemt.

3.      Beperk afleidende factoren

Zorg dat er geen speelgoed in de slaapkamer staat dat je kind kan verleiden om opnieuw te spelen. Een slaapkamer dient in principe enkel om te slapen. Computers, televisieschermen, tablets etc. horen hier dus ook niet thuis. Probeer ook het lawaai van op straat zo goed mogelijk buiten te houden.  

4.      Wees consequent

Word je kind ’s nachts wakker? Ga dan niet onmiddellijk kijken wat er aan de hand is maar wacht ook niet tot je kind helemaal overstuur is. Het is belangrijk dat je het troostmoment kort en saai houdt. Maak ook zo weinig mogelijk licht en lawaai en haal je kind niet uit het bed. Overleg met je partner hoe jullie dit zullen aanpakken. Een duidelijke strategie is zowel voor jullie als voor het kind een goede leidraad.

5.      Laat ruimte voor uitzonderingen

Als je kind ziek is, dan mag je het wat extra aandacht geven en het slaapritueel hier en daar bijsturen. Laat dit wel niet te lang aanslepen. Van zodra je kind er weer bovenop is, keren jullie terug naar het vaste slaapritueel.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    43.944.089
  • Aantal
    doden
    1.166.685
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    333.718
  • Aantal
    doden
    10.899

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!