6 energievreters

6-energievreters.jpg

Het lijkt wel of we tegenwoordig drukker zijn dan ooit! Drukke agenda’s en andere externe prikkels zijn veelvoorkomende energievreters. Het valt allemaal niet mee in zo’n bruisende wereld, maar we zijn ook
verantwoordelijk voor de grootste energievreters, want die stoppen we namelijk zélf in ons lichaam! Als je vaak last hebt van vermoeidheidsverschijnselen doe je er goed aan om onderstaande energievreters eens onder de loep te nemen.

1. (Koe)Melk

Ruim 75% van de wereldbevolking heeft problemen met het verteren van melk. Door het lange verteringsproces gaat het rotten en gisten in het darmkanaal en ontstaan er vervelende gasophopingen. Door (koe)melk te vervangen met beter verteerbare alternatieven wordt de energieopname aanzienlijk bevorderd!

2. Rood Vlees

Het duurt gemiddeld tussen de 4-4,5 uur voordat rood vlees volledig is verteerd. Om deze reden is het een enorme energievreter. Wanneer dit vlak voor het slapen wordt genuttigd, wordt het grootste deel
van je energie tijdens het slapen gebruikt in het verteringsproces. Met als resultaat dat je lichaam de volgende dag minder uitgerust is.

3. Gluten

Gluten(eiwit) is een mengeling van Gliadine en Glutenine. Gluten zijn moeilijk te verteren en kunnen zelfs zorgen voor een belemmering van een goede opname van voedingsstoffen. Ook met gluten geldt het dat het per persoon verschilt hoeveel klachten hieruit voortkomen. Teveel gluten in het dieet zijn vaak de oorzaak van langdurige vermoeidheidsverschijnselen.

4. Koffie

Door koffie te drinken krijgt je lichaam een ‘korte’ boost van energie. Wanneer dit is uitgewerkt treedt er vermoeidheid op en verlangt het lichaam als het ware weer naar de kunstmatige ‘high’. Door de koffie inname geleidelijk aan te minderen wordt het lichaam gestimuleerd om zelfstandig te voorzien in een stabiele energiebalans.

5. Alcohol

Wanneer je eenmaal alcohol in je lichaam hebt, kun je er niets aan doen om het ontnuchteringsproces te versnellen. 95% van het werk wordt door je lever gedaan en dit kost je lichaam enorm veel energie.

6. Suiker (Geraffineerd)

Suiker zorgt voor een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel, dit geeft een ‘tijdelijke’ boost van energie. Het nadeel hiervan is dat je lichaam vervolgens extra hard moet werken om dit weer omlaag te
krijgen, dit kost enorm veel energie en leidt tot vermoeidheidsverschijnselen.

Het verschil met natuurlijke fruitsuikers, zoals fructose, is dat je bloedsuikerspiegel hierdoor niet te snel omhoog schiet. Vermijd verstoringen in je lichaam door te minderen of zelfs te stoppen met geraffineerde suikers.