6 gezonde drankjes voor als je wilt afvallen

Gezonde drankjes voor afvallen

Wil je afvallen? Dan is wat je eet en drinkt minstens net zo belangrijk als hoeveel je eet en drinkt. In dit artikel zetten we 6 drankjes voor je op een rij die je helpen om af te vallen.

1: Groene thee of matcha thee

Groene thee is een geweldige bron van verschillende antioxidantensoorten. Een van deze soorten, catechinen, kan helpen om je vetverbranding te stimuleren en om je metabolisme een boost te geven.

Naast gewichtsverlies levert groene thee je nog meer gezondheidsvoordelen op, waaronder een lager risico op hartziektes en diabetes.

Ook matcha thee is een goede keuze als je wilt afslanken. Dit bevat namelijk nog meer catechinen dan groene thee.

Groene thee
Groene thee kan je metabolisme een boost geven en vetverbranding stimuleren.

2: Gemberthee

Het drinken van gemberthee kan je helpen om je hongergevoelens te verminderen. Daarnaast kan gember er ook voor zorgen dat je wat meer calorieën verbrandt.

Dat zijn zeker niet de enige gezondheidsvoordelen van gember. Deze krachtige specerij draagt ook bij aan een betere spijsvertering, het verminderen van ontstekingen en het stabiel houden van je bloedsuikerspiegel.

3: Groene smoothies

Je lichaam functioneert beter als je het alle voedingsstoffen geeft die het nodig heeft. Ook vet verbranden gaat dan makkelijker. Verwen je lichaam daarom met allerlei verschillende groente- en fruitsoorten.

Groene smoothies zijn een makkelijke manier om meer groentes en fruit binnen te krijgen. Hier vind je 15 makkelijke recepten.

Naast het leveren van veel waardevolle voedingsstoffen, helpen deze smoothies je ook om je calorie-inname te verminderen. Het vocht en de vezels die ze bevatten zorgen er namelijk voor dat je jezelf langer verzadigd voelt.

Groene smoothie
Groene smoothies helpen je langer verzadigd voelen.

4: Eiwitshakes

Eiwitrijke diëten zijn erg effectief. Dit heeft verschillende redenen:

  • Eiwitten worden langzaam afgebroken, waardoor je maag langer gevuld blijft
  • Eiwitten stimuleren de aanmaak van verzadigingshormonen
  • Eiwitten remmen de aanmaak van hongerhormonen af
  • Eiwitten dragen bij aan gezonde spieren en het voorkomen van spierverlies

Een eiwitrijk drankje is daarom een goede manier om afslanken makkelijker te maken voor jezelf. De makkelijkste manier is om een eiwitshake te maken met een poeder. Let er wel op dat het eiwitpoeder dat je koopt geen ongezonde ingrediënten bevat, zoals schadelijke kunstmatige zoetstoffen.

5: Appelazijn shotje

Appelazijn is niet het lekkerste drankje, maar het is wel erg gezond. Het bevat een zuur dat helpt om af te vallen doordat het je metabolisme verbetert, je eetlust onderdrukt en je vetverbranding stimuleert.

Neem daarom dagelijks een appelazijnshotje. Meng hiervoor een of twee eetlepels appelazijn met een glaasje water.

Goed om te weten: appelazijn is gezond, maar het zuur kan wel je tanden aantasten. Drink het shotje daarom met een rietje en/of spoel meteen na met water.

6: Water

Het gewoonste maar tegelijkertijd ook het belangrijkste drankje: water. Voldoende water drinken is onmisbaar voor een gezond en fit lichaam. Het helpt je om hoofdpijn te voorkomen, om jezelf energiek te voelen en om je hersenen in topconditie te houden.

Ook voor een slanke lijn is het belangrijk om voldoende water te drinken. Het helpt om jezelf verzadigd te houden tussen de maaltijden door en om je calorieverbruik te verhogen.

Het complete plaatje

Voorzie je lichaam van de juiste voedingsstoffen en voldoende vocht zodat je vetverbranding geactiveerd wordt. Deze 6 drankjes helpen je hierbij.

Uiteraard is het voor een gezond en slank lichaam belangrijk dat je verder ook gezond eet. Als je deze drankjes combineert met diepvriespizza’s en patat, leveren ze natuurlijk geen fit droomlichaam op.

Bronnen:

Muhammad S Mansour, Yu-Ming Ni, Amy L Roberts, Michael Kelleman, Arindam RoyChoudhury, Marie-Pierre St-Onge, Metabolism, 2013.

David J Baer, Kim S Stote, David R Paul, G Keith Harris, William V Rumpler, Beverly A Clevidence, J Nutr, 2011.

Samir Giuseppe Sukkar, Alberto Vaccaro, Giovanni Battista Ravera, Claudia Borrini, Raffaella Gradaschi, Anna Massa Sacchi-Nemours, Renzo Cordera, Gabriella Andraghetti, Med J Nutrition Metab, 2013.

Elizabeth A Dennis, Ana Laura Dengo, Dana L Comber, Kyle D Flack, Jyoti Savla, Kevin P Davy, Brenda M Davy, Obesity (Silver Spring), 2011.