Aangepast dieet nodig bij een maagbreuk?

aangepast-dieet-nodig-maagbreuk.jpg

Als je te maken hebt met een maagbreuk, is de opening van je middenrif waar de slokdarm doorheen loopt te ruim geworden. Hierdoor kan een deel van de maag in de borstholte komen en dit zorgt voor vervelende klachten. Om de klachten van een maagbreuk te verminderen, kun je een speciaal dieet volgen. De klachten verdwijnen niet altijd door het volgen van het dieet, maar je kunt de klachten wel veel minder maken en de maagbreuk hierdoor wat gemakkelijker maken om mee te leven.

Op deze pagina lees je meer over het dieet dat je kunt volgen als je te maken hebt met een maagbreuk. Heb je last van deze aandoening en wil je jouw klachten verminderen, dan wordt aangeraden om het dieet in dit artikel op te volgen en de klachten op deze manier langzaam te verminderen en eventueel zelfs te laten verdwijnen.

De klachten van een maagbreuk verminderen met een dieet

De symptomen of klachten die je ervaart als je te maken hebt met een maagbreuk, kun je voor een groot deel verlichten door goed op te letten wat je precies eet, wanneer je eet en hoeveel je eet. Gebruik je onderstaande tips, dan kun je jouw klachten verminderen door je eetgewoonten iets aan te passen naar een speciaal maagbreuk dieet.

Tip 1: Eet meerdere kleine maaltijden

De meeste mensen eten drie hoofdmaaltijden per dag en eten tussendoor nog wat kleinere snacks om de trek te verhelpen. Als je last hebt van een maagbreuk, is het verstandig om de drie hoofdmaaltijden die je normaal eet voor even te laten varen. In plaats van drie keer per dag een grotere maaltijd te eten, neem je kleinere maaltijden die je over de hele dag verdeelt. Als je minder eet per keer, komt er namelijk minder van de maaginhoud in de slokdarm terecht en krijg je minder last van de klachten die bij een maagbreuk komen kijken. Eet je zware maaltijden, dan zijn de klachten standaard erger.

Tip 2: Kauw je voedsel goed

Deze tip heeft niet zo zeer te maken met het volgen van een dieet met voedingsmiddelen die je moet eten, maar heeft te maken met de manier waarop je eet. Door je voedsel goed te kauwen, versnel je namelijk het verteringsproces en voorkom je dat je maag te lang aan de gang moet om jouw voedingsmiddelen te kauwen. Moet je maag te lang werken om voedingsmiddelen te verteren, dan is de kans groter dat een deel van de maaginhoud door de maagbreuk terugstroomt in de slokdarm en hier voor klachten zorgt. Eet daarom niet te snel, maar kauw je eten goed en je vermindert de pijnklachten van een maagbreuk aanzienlijk.

Tip 3: Eet gezonde voeding met weinig calorieën

Veel mensen die te maken krijgen met een maagbreuk, hebben ook te maken met overgewicht. Als je overgewicht hebt en ook nog eens last hebt van een maagbreuk, is het belangrijk om gezond te eten en minder calorieën binnen te krijgen. Door gezond te eten en de hoeveelheid calorieën te verminderen, val je af. Hierdoor wordt de druk op de maag minder groot en worden de klachten van de maagbreuk automatisch minder heftig, waardoor je gemakkelijker met jouw maagbreuk kunt leven.

Verder wordt aangeraden om de volgende voedingsmiddelen en dranken zo veel mogelijk te mijden als je een maagbreuk hebt:

  • Voedingsmiddelen met grote hoeveelheden vet, zoals chips, frieten en vette sauzen.
  • Voedingsmiddelen met sterke kruiden.
  • Voedingsmiddelen met stoffen die gasvorming of irritatie van de maag kunnen veroorzaken.
  • Dranken met grote hoeveelheden koolzuur.

Voedingsmiddelen met vet, voedingsmiddelen met sterke kruiden, voedingsmiddelen met stoffen die gasvorming veroorzaken en dranken met koolzuur zorgen er namelijk voor dat de klachten van de maagbreuk ernstiger worden.

Tip 4: Stop met roken

Roken is niet alleen ongezond, maar het opsteken van een sigaret kan ook de klachten van een maagbreuk verergeren. Heb je echt last van de klachten van een maagbreuk en wil je hier vanaf, dan is het verstandig om jouw sigaretten voortaan links te laten liggen. Doe je dit niet, dan is de kans klein dat jouw klachten minder erg worden. Zelfs als je alle bovenstaande tips raadpleegt om de klachten te verminderen, kun je last blijven houden van de vervelende symptomen van een maagbreuk als je blijft roken.

Tip 5: Ga niet meteen liggen na het eten

Als je meteen gaat liggen na het eten, kan de maaginhoud gemakkelijker terugvloeien in de slokdarm. Ga dus niet even liggen als je net hebt gegeten en eet niets meer in de drie uur voordat je gaat slapen, want dan kunnen de klachten gemakkelijker erger worden.