Ben jij altijd moe? De 9 schadelijke gevolgen van te veel slapen

ben-jij-altijd-moe-9-schadelijke-gevolgen-van-te-veel-slapen.jpg

Slaap jij langer dan 8-9 uur per nacht en ben je nog altijd moe? Teveel slapen kan ervoor zorgen dat je je moe voelt. Ken jij deze 9 schadelijke gevolgen van te lang slapen?

1.Onverklaarbare gewichtstoename

Mensen die teveel slapen hebben 25% meer kans op gewichtstoename. Zelfs als ze gezond eten en sporten. Specialisten denken zelfs dat dit aan de basis ligt van de huidige obesitas epidemie.

2.Je voelt je heel de tijd moe

Voel je je altijd vermoeid en slaap je toch langer dan acht uur per nacht? De kans is groot dat te veel slapen je moe maakt. Probeer elke nacht 8 uur kwaliteitsvol te slapen.

3.Hoofdpijn

Ben je al eens opgestaan met vreselijke hoofdpijn? Dat gebeurt meestal tijdens weekends en op vakantie als je meer slaapt. Teveel slapen kan hoofdpijn veroorzaken omdat het effect heeft op bepaalde neurotransmitters in je hersenen.

4.Rugpijn

Je mag niet meer slapen dan gewoonlijk, zelfs niet als je rugpijn hebt. In tegendeel, veel in je bed liggen kan rugpijn veroorzaken. Investeer in een goede matras en neem een goed slaaphouding aan.

5.Je hebt meer kans op een depressie

Veel slapen is een belangrijk kenmerk van een depressie. Maar omgekeerd kan te veel slapen ook een depressie veroorzaken.

6.Te lang slapen is slecht voor je hersenen

Een goede nachtrust is goed voor je hersenen maar te veel slaap heeft het omgekeerde effect. Door te veel te slapen zullen je hersencellen meer tijd krijgen om af te takelen.

7.Het is moeilijker om zwanger te worden

Teveel slapen heeft een effect op je hormonen. Een verstoord bioritme heeft niet alleen een effect op je gezondheid, ook je vruchtbaarheid lijdt eronder. Vrouwen die meer dan 8 uur per nacht slapen hebben een kleinere kans om zwanger te worden.

8.Je hebt een grotere kans op diabetes

Als je langer dan 8 uur per nacht slaapt zal je metabolisme trager werken en ontstaan er bloedsuiker pieken in je lichaam. Hierdoor zal je moeilijker een gezond gewicht kunnen aanhouden. Je kans op diabetes type 2 wordt dan ook aanzienlijk groter.

9.Het is niet goed voor je hart

Zet je wekker eens wat vroeger, vroeg opstaan zal je hart gezond houden. Lange slapers hebben dubbel zoveel kans om later hartproblemen te krijgen dan vroege vogels. Genoeg slapen is belangrijk voor je hart, te veel slapen heeft het tegengestelde effect.