scrollTop top

De geneeskracht van rijst

De geneeskracht van rijst

Reeds vele jaren wordt er onderzoek verricht naar de geneeskrachtige werking van rijst. Dat rijst over een hoge voedingswaarde beschikt is je ongetwijfeld niet onbekend. De vraag die veel mensen (en ook artsen) zich echter stellen is of de vele vitamines die rijst bevat ook daadwerkelijk een meerwaarde bieden voor ons afweersysteem.

Wij zetten graag enkele feiten over de geneeskrachtige werking van rijst voor jou op een rijtje.

Hoge voedingswaarden

Rijst bestaat voor 75% uit koolhydraten. Koolhydraten zijn een belangrijke bron van energie voor het lichaam. Daarnaast bestaat rijst voor 8% uit proteïnen. Hiermee bevat rijst de meeste proteïnen van alle graansoorten. In rijst zitten er tevens veel vezels, vitamine B, vet, ijzer en fosfor.

Rijk aan mangaan

Bij het bestuderen van rijst werd al snel een grote hoeveelheid mangaan vastgesteld. Mangaan werkt voor het menselijk lichaam als een natuurlijke antioxidant die er voor zorgt dat belangrijke vetzuren worden omgezet in cholesterol. Dit oefent onder meer een gunstige invloed uit op ons zenuwstelsel.

Minder darmklachten

In (bruine) rijst zijn er veel voedingsvezels aanwezig, die heel belangrijk zijn voor een gezonde darmwerking. Vezels bevatten niet veel calorieën, maar geven je wel een verzadigd gevoel. Daarnaast vormen vezels een voedingsbodem voor je darmflora. Ze stimuleren de splitsing en de activiteit van de goede bacteriën waardoor ze darmproblemen helpen te voorkomen.

Glutenvrij

Gluten zijn eiwitten die aanwezig zijn in granen. Mensen die coeliakie (of gluten-intolerantie) hebben, hebben een ziekte die een beschadiging veroorzaakt aan de darmvlokken en dunne darm. Dat heeft als gevolg dat ze hun eten heel slecht gaan verteren, waardoor ze een glutenvrij dieet moeten volgen. Rijst is heel geschikt voor mensen die hieraan leiden, omdat het geen gluten bevat. Een uitzondering hierop zijn notenrijst en meergranenrijst.

Meer lignanen in het bloed

Een ander onderzoek had betrekking tot het aantal zogenaamde lignanen in het bloed bij vrouwen. Lignanen is een groep stoffen die voorkomen in planten en vaak in verband wordt gebracht met bescherming tegen ziekten en kanker. Aan de hand van de resultaten van dit onderzoek kon worden vastgesteld dat het eten van rijst er voor zorgt dat er aanzienlijk meer lignanen in het bloed worden opgenomen. Deze lignanen hebben een bewezen positieve invloed op het voorkomen van hart- en vaatziekten. Door rijst te combineren met zaden, noten en veel groene bladgroenten kan dat effect nog extra versterkt worden. Het mag dus in ieder geval duidelijk zijn, het regelmatig eten van rijst brengt beslist enkele zeer interessante gezondheidsvoordelen met zich mee!


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!