scrollTop top

Geen ochtendmens? Dankzij deze 10 tips komt daar misschien éindelijk verandering in

Geen ochtendmens? Dankzij deze 10 tips komt daar misschien éindelijk verandering in

Vroeg opstaan: voor de een is het een heerlijk begin van de dag, voor de ander een bijna onmogelijke uitdaging. Als jij onder de laatste optie valt, heb je moeite met opstaan. Het duurt dan eeuwen voordat je écht wakker bent. Daar ligt het probleem; als je niet goed wakker bent, gaat alles moeizaam. Gelukkig kun je met een paar vrij simpele rituelen je ochtend al laten schijnen! 

 Bepaalde ochtendrituelen zijn perfect om de dag goed te starten. Sommige mensen houden van ochtenden, anderen zijn er helemaal niet voor te vinden. Dat is voor een deel gewoon biologisch. Voor een ander groot deel komt het ook door je reden om op te staan. Hoe leuker die reden, hoe leuker je ochtend. Met deze tips stap je nooit meer met het verkeerde been uit bed!

Maak ’s ochtends een voedzaam ontbijt

Met een lekker (en vooral gezond) ontbijt, werkt je spijsvertering beter en geef je jezelf de brandstof om de ochtend door te komen. Als je ’s ochtends beter eet, word je ook sneller wakker. 

Zorg voor een fijne atmosfeer

Spaarzaamheid is bewonderenswaardig, door bijvoorbeeld de verwarming ’s ochtends uit te laten. Maar als je lastig wakker wordt, kun je die beter wél aanzetten. Zet ’s ochtends ook alle lampen aan. Je wordt beter wakker als je licht hebt. In een koud, donker hoekje creperen maakt een ochtend niet echt leuk. Zorg dus voor licht en warmte! 

Gun jezelf de tijd

Even een waarschuwing op voorhand: je moet hiervoor ruim op tijd opstaan. Dus niet sluimeren totdat je vijf minuten te laat komt. ‘Ha! Ik knuffel de sluimerstand van mijn wekker! Dat vroege opstaan gaat me nooit lukken.’ Toch heeft tijd ’s ochtends talrijke voordelen. Je kunt namelijk rustig je ding doen. Op het gemak douchen, ontbijten, aankleden. Als je je haast, vergeet je vaak dingen en voel je je minder relaxed. Een rustige ochtend is veel aangenamer dan een gehaaste. Het is een investering – qua opstaan – maar wel eentje die loont! 

Neem je slaapschema kritisch onder de loep

Verschrikkelijk veel moeite hebben met opstaan wordt (deels) veroorzaakt door een chronisch slaapgebrek. Dit kun je zelf ook merken. Als je lekker geslapen hebt, sta je relaxed op. Heb je echter kort geslapen, dan voel je je gebroken tijdens het opstaan. Je ervaart dan zelfs even griepachtige symptomen. Slaap heeft een allesomvattende impact op je leven. Zorg ervoor dat je je slaap voor elkaar hebt. Dan gaat de rest van de dag ook een stuk soepeler! Zorg dus voor een degelijke nachtrust, voldoende tijd ’s ochtends, een voedzaam ontbijt en een aangename atmosfeer. Als je helder bent in de ochtend ben je productiever, positiever en scherper. Die ochtenden zijn zo gek nog niet. 

Geef je lichaam een ideale start  

Een gezond lichaam begint bij een bruisend ochtendritueel. Begin je de dag op een heilzame manier, dan heb je een goede basis om de rest van de dag ook stralend door te komen. Op deze pagina lees je welke tien ochtendrituelen je kunt gebruiken om de dag meteen goed te beginnen, voor een gezond lichaam.

1. Adem

Neem een paar keer diep adem. De meeste mensen hebben haast in de ochtend. Ze stappen uit bed, moeten snel douchen en echt rennen om zich klaar te maken en te eten. Sta liever iets eerder op, neem een paar keer diep adem voor je uit bed komt en begin je dag in rust.

2. Water

Drink veel water. In de nacht verlies je veel vocht, aangezien je veel zweet. Je moet dit vocht aanvullen, dus begin de dag met een paar glazen water.

3. Water en citroen

Drink water met citroen. Door water met citroen te drinken, breng je de spijsvertering op gang. Daar komt nog bij dat citroen goed is voor de huid, dat je er energie van krijgt en dat het ook nog best lekker is om in de ochtend te drinken.

4. Ontbijt

Maak een gebalanceerd ontbijt. Een evenwichtig ontbijt bevat fruit, vezels, vitaminen en mineralen. Zo begin je de dag meteen goed en vol energie. Sla een zoet ontbijt liever over, want hier raakt je lichaam alleen maar van uit balans. 

5. Sport

Sport in de ochtend. Door te sporten, word je lekker wakker en krijg je meteen veel energie. Zeker als je moeite hebt met sporten, is het slim om dit meteen ‘s ochtends vroeg te doen.

6. Lach

Lachen is gezond en bovendien een goede manier om de dag te beginnen. Probeer eens wat te lachen in de ochtend en je bent al snel niet meer moe en knorrig.

7. Thee

Drink veel thee. Thee geeft je energie, maar je kunt er ook het vocht mee aanvullen dat je in de nacht verloren bent.

8. Visualiseer

Visualiseer de dag. Wat ga je vandaag allemaal doen? Zo bereid je jezelf mentaal voor op wat er komen zal.

9. Stretch

Door te stretchen, word je meteen lekker wakker en zijn je spieren warm. Je kunt je gewoon uitrekken, maar het is nog beter om even de tijd te nemen om enkele stretchoefeningen te doen.

10. Vroeg opstaan

Sta wat eerder op. Zo heb heb je effectief tijd om alle bovenstaande tips op te volgen en je dag gezond te beginnen. 


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    199.593.285
  • Aantal
    doden
    4.249.005
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    1.132.934
  • Aantal
    doden
    25.258

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!