Hoe me voorbereiden op skiën?

Zodra de eerste sneeuwvlokjes beginnen te vallen in het alpengebied begint het bij veel Belgen flink te kriebelen om te gaan skiën. Skiën is niet alleen een leuke uitdaging, maar is ook nog eens gezond voor je lichaam.

Natuurlijk hoor je veel over de ongelukken die gebeuren, maar buiten de ongevallen is skiën bovenal heel erg leuk om te doen. Als je verstandig bent dan volg je lessen als je op wintersport gaat. Wie zich goed voorbereid kan sportblessures voorkomen en vooral genieten van het skiën. Tips om skiën gezond te houden hebben wij voor je online gezet.

Bereid je spieren goed voor op het skiën

Eén van de grootste oorzaken van botbreuken komt doordat we niet goed zijn voorbereid op het sporten. Je spieren moeten worden voorbereid op de sportprestatie die je gaat leveren. Spring dus niet direct op de piste zodra je aankomt in een skiresort.

Werk op voorhand aan je conditie

Zorg ervoor dat je voor je op wintersport gaat je werkt aan je conditie. Je voorkomt zo niet alleen botbreuken, maar je houdt het ook nog langer vol op de piste. Hardlopen of schaatsen voor je op wintersport gaat kan hier al aan bijdragen. Een half uurtje per week kan al een verschil maken.

Andere tips om sportblessures door het skiën te voorkomen

  • Ga de eerste dag nog niet skiën, maar laat je lichaam wennen aan de kou en nieuwe omstandigheden.
  • Besteed aandacht aan het afstellen van je outfit en overleg eventueel met een expert. Te strakke bindingen kunnen botbreuken veroorzaken bij een val.
  • Bescherm je ogen tegen de straling en koop een goed paar handschoenen.

Fijn skiverlof!