Hoeveel slaap heb je nodig?

hoeveel-slaap-heb-je-nodig.jpg

Er is veel discussie over: de hoeveelheid slaap die je nodig hebt om je fit te voelen en goed voor je lichaam te zorgen. De reden dat er zo veel discussie is over de perfecte hoeveelheid slaap, heeft te maken met het feit dat de hoeveelheid slaap die een gezond mens nodig heeft per persoon verschilt. Welke factoren van invloed zijn op de hoeveelheid slaap die je nodig hebt en hoeveel slaap je minimaal moet hebben om goed voor je lichaam te zorgen, lees je in dit artikel.

Hoeveel slaap heb je nodig: afhankelijk van diverse factoren

Hoeveel slaap je nodig hebt om je goed te voelen en bovendien goed voor je lichaam te zorgen, is afhankelijk van de volgende factoren:

  • Jouw energieniveau. Sommige mensen kunnen prima functioneren met zes uur slaap, terwijl andere mensen nog moe zijn na tien uur slaap.
  • Hoe diep je slaapt. Hoe dieper je slaapt, hoe minder slaap je nodig hebt.
  • Hoe oud je bent. Hoe ouder je bent, hoe meer slaap je nodig hebt om je goed te voelen. Jonge kinderen hebben uiteraard ook meer slaap nodig dan bijvoorbeeld jongeren en adolescenten.

Daar komt nog bij dat jouw perfecte hoeveelheid slaap wordt bepaald door je gewoonten. Ben je het gewend om iedere nacht acht uur te slapen, dan ben je moe als je een paar nachten minder hebt geslapen. Ben je het gewend om zes uur te slapen, dan is het niet nodig om een keer tien uur te slapen.

De minimale hoeveelheid slaap voor een gezond lichaam

Wie goed voor zichzelf moet zorgen, moet wel een bepaalde minimale hoeveelheid slaap krijgen. Deze hoeveelheid slaap wordt gebruikt om het lichaam te laten rusten, maar ook om energie te verbranden en op deze manier een gezond gewicht te stimuleren. De minimale hoeveelheid slaap die experts over het algemeen aanbevelen aan volwassenen, is vijf uur per nacht. Je kunt wel een keertje minder dan vijf uur per nacht slapen, maar als je dit vaker doet is de kans groot dat je je niet fit voelt en bovendien te maken krijgt met gezondheidsproblemen.

Lees ook