Koolhydraten in een gezonde levensstijl

koolhydraten-gezonde-levensstijl.jpg

Over het algemeen hebben koolhydraten een minder goede reputatie. Sterker nog, het lijkt er naar uit te zien dat verschillende dieetgoeroes de oorlog hebben verklaard aan koolhydraten. Uiteraard zijn er heel veel producten in de supermarkt terug te vinden die alles behalve goed zijn voor onze gezondheid, maar toch is het volledig afzweren van koolhydraten niet altijd een goed idee. Er zijn ook koolhydraten op de markt  te vinden die wel degelijk goed zijn voor ons lichaam en wij zetten ze graag even voor jou op een rijtje.

1. Volkorenrijst

Dat rijst gezond is hoeven we je niet meer te vertellen, maar het kan altijd gezonder. Wat bijvoorbeeld te denken van volkorenrijst? Dit type rijst zorgt er voor dat het risico op diabetes type 2 aanzienlijk kan worden ingeperkt. Wil je eveneens kunnen genieten van de goede koolhydraten die zijn terug te vinden in volkorenrijst? In dat geval is zilvervliesrijst beslist een aanrader.

2. Quinoa

Quinoa is een oergraan die tevens behoort tot het lijstje met goede koolhydraten. Dit pseudo-graan bevat veel eiwitten en beschikt bovendien over een hogere concentratie van vitaminen en mineralen. Denk hierbij onder meer aan ijzer, maar ook aan vitaminen B. Een extra troef in vergelijking met graan is dat ze glutenvrij zijn. Dit zorgt er voor dat ze probleemloos gegeten kunnen worden door mensen die lijden aan een glutenallergie.

3. Bessen

Op het eerste zicht misschien een beetje vreemd, maar bessen zijn gunstige koolhydraten voor het lichaam. Van fruit is namelijk bekend dat ze de beste natuurlijke koolhydraten voorzien voor het menselijk lichaam. Daarnaast zijn ze ook nog eens een goede vezelbron en beschikken ze over gezondheidsbeschermende antioxidanten en fytonutriënten. Bessen bevatten standaard prima voedingsstoffen en worden bovendien ook nog eens aanzien als gezonde voeding voor onze hersenen.

4. Bonen

Als we één magische peulvrucht moeten aanduiden dan zijn het toch wel bonen. Onderzoeken hebben reeds aangetoond dat ze een uitstekende invloed hebben op het hart en kunnen de langzaam verteerbare en onoplosbare vezels waar bonen over beschikken een structurele bijdrage leveren aan de strijd tegen cholesterol.

5. Donkere bladgroenten

Donkere bladgroenten beschikken over een rijk aanbod aan vitaminen en mineralen waaronder vitamine C, vitamine K en ijzer. Daarnaast zijn ze ruim inzetbaar in allerhande gerechten waardoor iedereen er naar hartenlust van kan genieten.

6. Havermout

Wanneer we terug gaan in de geschiedenis stellen we vast dat havermout het eerste product was dat een ware gezondheidsclaim op de verpakking heeft mogen zetten. Havermout wordt dan ook steeds aangeraden bij een vetarm dieet. Het zorgt voor een aanzienlijk lager risico op hart- en vaatziekten en daarnaast kan ook een verbeterd cholesterolgehalte worden gerealiseerd.