Middelen tegen vermoeidheid

middelen-tegen-vermoeidheid.jpg

Vermoeidheid is iets waar iedereen wel eens last van heeft. Na een zware fysieke inspanning, als er de voorgaande avond tot in de laatste uurtjes flink is gefeest of als je om een andere reden weinig tot geen nachtrust hebt gehad. Hier betreft het een soort vermoeidheid die naar verloop van tijd weer wegebt. Echter kan het ook zo zijn dat vermoeidheid langer vasthoudt en dan begint het pas echt vervelend te worden. In die gevallen wordt het namelijk lastig om alledaagse bezigheden te verrichten en dat wil natuurlijk niemand.

Gelukkig kun je dit type vermoeidheid op verschillende manieren aanpakken. Dat heeft er gedeeltelijk al mee te maken dat de oorzaken van deze soort van vermoeidheid erg verschillend zijn en vaak liggen in bepaalde gewoonten, waarvan je niet eens doorhebt dat ze je moe en terneergeslagen maken. In dit artikel, waar we naar oplossingen zoeken om vermoeidheid tegen te gaan, kijken we echter niet alleen naar het veranderen van veelvoorkomende, foute gewoonten, maar ook naar oplossingen op medisch gebied. We beginnen echter wel bij dat eerste.

Algemene Tips & Middelen tegen vermoeidheid

Vermoeidheid komt dus vaak voort uit verkeerde gewoonten en leefpatronen. Hier hebben we enkele veelvoorkomende fouten op die gebieden op een rijtje gezet:

  • Je neemt niet vaak genoeg rust
  • Je slaapt niet voldoende of te onregelmatig
  • Je komt te weinig buiten
  • Je ademt te oppervlakkig, oftewel niet diep genoeg in en uit
  • Je eet niet gevarieerd genoeg, waardoor je niet alle bouwstoffen binnenkrijgt
  • Je eet te veel suikers en snelle koolhydraten
  • Je beweegt te weinig

Sommige gewoonten kun je zo aanpassen, het wijzigen van andere gebruiken kan wat lastiger zijn. Tot die eerste groep kunnen we bijvoorbeeld het regelmatig even naar buiten gaan rekenen, dit is immers geen grote moeite. In plaats van in een pauze op het werk binnen te blijven, kun je bijvoorbeeld even een luchtje scheppen. Wat vaak als lastig ervaren wordt, is het laten staan van bepaalde etenswaren die veel suikers en snelle koolhydraten bevatten. Deze zorgen echter voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel en kunnen eveneens leiden tot overgewicht, wat voor het hebben van voldoende energie nou niet bepaald handig is. Moeilijkheden ervaren mensen vaak ook met het meer bewegen. Dit vergt wat discipline, maar op den duur levert dit je enorm veel meer energie op.

Soms lukt het ook gewoon niet

Bepaalde gewoonten zijn niet zozeer moeilijk te veranderen omdat de wilskracht er voor ontbreekt, maar simpelweg omdat het niet lukt. Als je slecht slaapt, kun je daar bijvoorbeeld vaak niet zomaar wat aan doen en ben je overgelaten aan het succes dat bepaalde therapieën of middelen eventueel met zich meebrengen. Voor deze gevallen bestaan er gelukkig ook nog meer algemene tips tegen vermoeidheid, die misschien niet de directe oorzaak wegnemen maar je wel een stuk energieker kunnen laten voelen. Dit zijn enkele van die tips:

  • Kweek spierweefsel, dit zorgt er namelijk voor dat alledaagse bezigheden gemakkelijker worden en dus minder energie kosten.
  • Als je moe bent, kan een powernap (een kort (middag)dutje van bijvoorbeeld een halfuur) wonderen verrichten.
  • Probeer zo nu en dan iets ter ontspanning te doen, zoals het lezen van een boek of het maken van een wandeling, zodat stress vermeden wordt.

Medische aanpak van vermoeidheid

Als we naar de medische behandeling van vermoeidheid kijken, zien we direct dat er veel verschillende methoden zijn om vermoeidheid aan te maken met supplementen, therapieën en medicijnen. Dit komt door de veel verschillende oorzaken die vermoeidheid kan hebben.

Vitamine B12

Komt de vermoeidheid bijvoorbeeld dooreen gebrek aan vitamine B12 (oftewel: door een ijzertekort) en de daar uit voortvloeiende bloedarmoede, dan kan een huisarts je ijzertabletten voorschrijven. Is emphysema echter de reden voor de vermoeidheid, dan zal je weer heel andere medicijnen moeten krijgen. In het geval van bepaalde andere ziektes, zoals het Epstein-Barrvirus (dat beter bekend staat als de ziekte van Pfeiffer), zal de huisarts je gewoon rust aanraden. Dit is en blijft in veel gevallen de beste remedie tegen vermoeidheid.

Psychische problemen

In veel gevallen is vermoeidheid ook het gevolg van psychische problemen. Soms zijn deze op te lossen door simpele adviezen te volgen, zoals ons eerdergenoemde tip om bij stress een wandeling te maken, soms is er professionele begeleiding nodig om dergelijke problemen te boven te komen. Hierbij kan het bijvoorbeeld gaan om het raadplegen van een psycholoog om af te komen van zorgen die de grondslag zijn voor vermoeide gevoelens.

Conclusie

Kortom: als je langere tijd last van vermoeidheid hebt, is het aan te raden om naar de huisarts te gaan. Deze kan aan de hand van symptomen, je medische voorgeschiedenis en bepaalde tests (zoals een bloedonderzoek) kijken wat er precies aan de hand is en wat voor (eventuele) supplementen, medicijnen en therapieën nodig hebt. In dat laatste geval zal hij je doorverwijzen.