Slaaptips voor warme nachten

We houden allemaal van warme en zwoele nachten, toch ondervinden we dan al snel dat slapen in warmere temperaturen veel minder verkwikkend en soms ook regelrecht moeilijk is. Wellicht lag jij de afgelopen weken ook wel al eens wakker. Veel mensen ondervinden hinder tijdens warme periodes om makkelijk in slaap te raken en vooral in slaap te blijven. Gevolg? We bouwen een slaaptekort op.

Wij hebben een overzicht gemaakt van de beste tips die wij van industrie-experts hebben meegekregen.

Simpel, maar ongelofelijk doeltreffend: zet je raam open

Het is een van de meest voor de hand liggende tips: zet alle ramen in je kamer de hele dag open. Je hebt deze tip ongetwijfeld eerder gehoord en je zal het er niet per se volledig mee eens zijn. Toch is dit de tip die je op weg kan helpen naar een betere nachtrust.

Ons lichaam is het niet gewoon om te weerstaan aan hoge temperaturen. Dat is dan ook de reden dat je moeilijk in slaapt komt, vooral omdat er een benauwd gevoel kan ontstaan. Deze benauwdheid voelt alsof er weinig zuurstof in de ruimte is. Dat gevoel is eenvoudig  te vermijden door ’s nachts, maar ook overdag, het raam open te houden.

Mogelijk is er een reden dat deze optie niet interessant is voor jou, bijvoorbeeld omdat je een hekel aan muggen hebt of het geluid buiten niet kan uitstaan. Dat zijn echter twee problemen die je makkelijk kan aanpakken door bijvoorbeeld een hor aan te schaffen of oordopjes te dragen.

Regelmatig je beddengoed verschonen en het dons reinigen

Als het warm is, zweet je aanzienlijk meer dan wanneer het koud is. Het logische gevolg hiervan is dat je dekbed minder prettig aanvoelt. Hierdoor zal je, weliswaar onbewust, minder snel in slaap komen en ook niet zo lekker slapen.

Wanneer jij regelmatig het beddengoed verschoont tijdens warmere periodes zal je veel beter kunnen slapen dankzij de frisse geur van wasverzachter en de pure schoonheid van net gewassen beddengoed.

Verder is het ook belangrijk dat je het dons af en toe laat reinigen. Naarmate de zomer vordert, zal je meer transpireren. Hierdoor neemt het volume van dons af, waardoor je kussen bijvoorbeeld minder lekker ligt.

Kies voor een zomerdons of -dekbed

Ligt je winterdons nog op? Dan is die te warm voor zwoele zomernachten. Als je graag onder dons slaapt, kies je beter voor een zomerdons.

Je kan ook voor een ander natuurlijk materiaal zoals kameelhaar of wildzijde kiezen. Dat zijn materialen die ideaal reageren op transpiratie en warme nachten.

Ook een licht synthetisch dekbed is een mogelijkheid. Er zijn ook speciale materialen zoals Thinsulate die super reageren op warme nachten.

Zoals je ziet, zijn er vele mogelijkheden. Ga naar een slaapspecialist en laat je deskundig adviseren. Misschien kies je voor een ander materiaal of voor een andere dikte dan je partner. Specialisten zoals Sleeplife hebben hiervoor zelfs oplossingen om toch samen te kunnen slapen.

Temperatuurregulerende matrasbeschermer

Een andere perfecte manier om minder last van warme nachten te hebben, is door te kiezen voor een temperatuurregulerende matrasbeschermer. Zo’n matrasbeschermer staat immers garant voor een stabiel en gezond slaapklimaat, hoe warm het ook in je kamer is.

Er is ook een tegenhanger, namelijk de anti-transpiratie beschermer. Deze beschermer bestaat uit een 3D-luchtlaag waarmee het vocht verdampt voordat het ook maar in de buurt van jouw matras komt.

Dat zorgt niet alleen voor fijnere (warme) nachten, maar het verlengt ook de levensduur van jouw beddengoed!