Verse vis & vis in blik kopen: op deze zaken moet je letten

Inhoud

Verse vis, of vis uit blik kopen, het blijft een dilemma voor sommige mensen. Welke vis is gezonder? En wat zijn de voor- en nadelen van vis uit blik en verse vis? Waar moet ik op letten wanneer ik vis koop? We zetten hier een paar handige feiten en tips voor je op een rijtje.

Is vis in blik gezond?

Vis in blik, zoals tonijn, makreel of sardienen, is zeker gezond. Het inblikken, wat meteen na de vangst en het schoonmaken gebeurt, verandert immers niets aan de nutritionele eigenschappen van de vis. Zo blijven bijvoorbeeld de omega 3-vetzuren goed bewaard, waardoor je met vis in blik net zoveel goede voedingsstoffen binnenkrijgt als met verse vis.

De voor- en nadelen van vis in blik

Het is erg handig om altijd wat vis in blik in huis te hebben. Je kan de blikken immers makkelijk bewaren, ze hoeven niet in de koelkast. Zo kun je altijd wat tonijn of makreel aan je salades, pasta’s, of andere gerechten toevoegen wanneer je daar zin in hebt.

Toch niet meteen zin in vis? Geen nood, vis in blik is immers lang houdbaar. Vis in blik wordt immers gesteriliseerd (een vaak gebruikte techniek om voeding langer houdbaar te maken), hierdoor hoeven er geen bewaarmiddelen aan toegevoegd worden.

Vis in blik smaakt wel enigszins anders dan verse vis, ook de textuur is anders. Voor sommigen is dat een nadeel, anderen hebben daar geen probleem mee en houden er net van om af te wisselen tussen verse vis en vis in blik.  

De voor- en nadelen van verse vis

Verse vis kun je bereiden zoals je wil; in de oven, grillen, op de barbecue... of je maakt er zelf heerlijke sushi mee! Het nadeel is natuurlijk dat de vis niet lang houdbaar is en je dus altijd uiterlijk een dag van tevoren naar de viswinkel moet. Ook de prijzen schrikken sommige mensen af. Verse vis moet je vaak ook zelf nog schoonmaken, al zullen ze dit in de meeste viswinkels ook wel voor je willen doen.

Waar moet ik op letten?

Wanneer je voor vis in blik kiest, ga dan voor de versie in eigen nat of met olijfolie. Deze blikjes zijn gezonder dan die met zonnebloemolie of witte wijn bijvoorbeeld. Olijfolie zorgt vaak ook voor een betere smaak van de vis. Vis in blik kun je ongeopend gewoon in de voorraadkast bewaren, na opening in de koelkast. Haal de vis dan wel uit het blik.

Koop je verse vis, dan is het belangrijk om er zeker van te zijn dat deze ook echt vers is. Je kunt het beste naar een viswinkel gaan die je kan verzekeren dat de vis bijvoorbeeld de dag ervoor gevangen is. Neem de vis in een koeltas mee naar huis en leg deze meteen in de koelkast. Verse vis kan je gerust ook invriezen.

De meest gezonde soorten vis

Elke vissoort is gezond, maar vette vis staat toch wel bovenaan de lijst. Haring, zalm, makreel, sardines en tonijn zijn hier goede voorbeelden van. Ook magere vis zoals kabeljauw bevat goede voedingsstoffen, maar minder dan vette vis. Probeer dus minimaal twee keer in de week vis te eten, vers of in blik, en probeer zoveel mogelijk te variëren.

Ontdek hier lekkere recepten met vis!