Vijf tips om de feestdagen gezond door te komen!

vijf-tips-om-feestdagen-gezond-door-te-komen.jpg

De feestdagen komen er weer aan. In het vooruitzicht koude, gezellige avonden met (hopelijk!) een sneeuwtapijt, cadeautjes, vrienden en familie en jawel lekker eten. Dit laatste weliswaar gevaarlijk voor het verkrijgen van overtollige kilo’s. Hoe hou je ze tegen en waar moet je op letten? Volgende tips geven we mee:

#1 Pas op met hapjes

Een gezellige avond wordt gestart met het aperitief en daar horen natuurlijk hapjes bij. Dit is ook het moment waarop je maag begint te knorren omdat het etenstijd is waardoor je de neiging hebt om jezelf vol te proppen met chips, frituurhapjes, nootjes en wat er nog allemaal op tafel komt.  Je kunt dus beter al een kleinigheid eten voor je vertrekt, zoals een kom soep of yoghurt. 

Host je zelf de party, dan heb je zelf de touwtje in handen. Zorg voor wat groentjes met een gezond dipsausje en kies voor mini gerechtjes zoals een soepje of een gezonde wrap. Je kunt dit mooi presenteren en je hoeft  er maar een paar te maken. Zo wordt de honger bij jezelf en je gasten al wat gestild en is de avond goed gestart. 

#2 Kleine porties, kleine hapjes

Het eten is het centrale element tijdens de feestdagen.  Menu’s van 5 tot 6 gangen worden voorbereid, niets is teveel tijdens deze periode van het jaar. Zorg ervoor dat je niet teveel van het ene gerecht eet zodanig dat je niet met een overvolle maag naar huis moet. Neem kleine porties van elk gerecht en eet traag. Las af en toe een pauze in zodat je eten wat kan zakken.

#3 Alcohol Alert

Wanneer we denken aan bijkomende kilo’s denken we steeds aan eten, maar ook alcohol bevat bijzonder veel calorieën. Vooral cocktails zijn dooddoeners omdat de alcohol gemixt wordt en meestal bevat het ook sap die boordevol suiker zit.  De gewone dranken zoals champagne en wijn zijn de beste drankjes met de minste calorieën. Een glas champagne bevat ongeveer een 80 kcal en een glas rode wijn rond de 100 kcal. 

Drink ook voldoende water tussendoor en drink alcohol met mate. Wees zuinig met je glas en geniet ervan.

Natuurlijk is er een uitzondering op oudejaar om 12 uur. Op het nieuwe jaar moet zeker en vast getoost worden! 

#4 Haal die sport outfit vanonder het stof 

Sporten is niet alleen belangrijk tijdens de feestdagen. Maak van de gelegenheid gebruik om dit als goede voornemen te kiezen voor het nieuwe jaar. Stel een plan op die houdbaar is. Zomaar even een topsporter worden is onmogelijk. Begin met een sport vooraleer de feestdagen beginnen. Hou een tweetal dagen in de week  vrij waarop je kort even tijd maakt om een sport te beoefenen. Omdat het moeilijk is aan al het lekkers te weerstaan tijdens de feestdagen kun je bijvoorbeeld de dag ervoor en de dag erna gaan sporten. Zo kun je met een gerust hart eens zondigen. 

#5 Geniet, Geniet, Geniet 

De allerbelangrijkste tip is de volgende: Geniet van het feest, geniet van het eten en van het gezelschap. Het is niet de bedoeling om streng op je lijn te letten en constant bezig te zijn met het tellen van calorieën. Ook heeft het geen zin om je uit te hongeren tussen de feestdagen door. Eet en drink met mate, sport wat tussendoor en geniet verder van de zalige feestdagen zonder je op die momenten zorgen te maken over je lijn.

Hoeveel calorieën mag ik eten tijdens de feestdagen

Met de feestdagen in het vooruitzicht wordt er al druk nagedacht over het eten dat zal geserveerd worden. Uitgebreide menu’s worden samengesteld, traiteurformules en restaurants worden geraadpleegd om een gezellige en feestelijke avond met superlekker eten en bijhorende dranken waar te maken. Van opgevulde kalkoenen tot lekkere kreeft en foie gras. Met de feestdagen mag het al eens verwennerij zijn op je bord. Maar hoeveel calorieën neem je zoal op. Hier een kort overzicht van het aantal calorieën men ongeveer eet. 

De avond begint alvast met hapjes en een glaasje bubbels.  Een portie nootjes en chips bevatten 200 kcal. 1 glaasje cava of champagne daarbij bevat 100 kcal. Ook warme apetizers zoals bladerdeeg- en frituurhapjes komen aan de orde. 2 stuks bevatten algauw 225 kcal

Totaal aantal calorieën bij het aperitief: 525

Aantal calorieën tijdens het hoofdgerecht

Daarna gaat iedereen aan tafel.  Een voorgerecht of soep worden geserveerd. Door een bord kreeftensoep te eten neem je 150 kcal op terwijl een halve kreeft op zich 300 kcal bevat. Een toast met foie gras is 450 kcal en een goede ouderwetse garnaalcocktail maar 190 kcal. Het hoofdgerecht is bij vele gezinnen het favoriete moment. De opgevulde kalkoen wordt geserveerd op tafel en aangesneden. Een stuk daarvan met enkele kroketjes en gestoofd witloof is 1000 kcal. De avond eindig in schoonheid met het dessert. Een stuk kerstronk of een chocolademoelleux bevatten elk ongeveer 450 calorieën

Deze kerstmenu komt bij vele mensen op tafel. Als we het totaal aantal calorieën bekijken voor de gehele avond zien we dat men per persoon minimum 2165 kcal opneemt

Hou dus volgende tips in acht tijdens de feestdagen en ga een prettige en gezonde periode tegemoet.