Voedingsstoffen in tomaten: Calorieën, koolhydraten en gezondheidsvoordelen van de tomaat

Voedingsstoffen & Gezondheidsvoordelen van tomaten

Heb je je ooit afgevraagd of tomaat een fruit of een groente is? Botanici classificeren tomaten als een vrucht, omdat ze zich ontwikkelen uit de eierstok van bloeiende planten die zaden bevatten. Omdat tomaten echter als groenten worden bereid en geserveerd, worden ze vaak ook zo gezien. Los daarvan zijn tomaten vooral heerlijk en voedzaam. Ontdek hier alles over het aantal calorieën en koolhydraten en de verschillende gezondheidsvoordelen van de tomaat.

Voedingsstoffen in tomaten

De volgende voedingsinformatie werd aangeleverd door de USDA voor een kleine volledige tomaat met een diameter van 6,1 cm (91g).

  • Calorieën: 16
  • Vet: 0.2g
  • Natrium: 4mg
  • Koolhydraten: 3.5g
  • Vezels: 1.1g
  • Suikers: 2.4g
  • Eiwitten: 0.8g
Voedingsstoffen tomaat
Tomaten bevatten veel voedingsstoffen.

Koolhydraten in tomaten

Tomaten bevatten weinig calorieën en weinig koolhydraten. Er zitten 3.5 koolhydraten in een kleine tomaat, wat van de groente een koolhydraatarm product maakt. De meeste koolhydraten komen van vezels (2,4 gram).

De grootte van de tomaat en de portie die je consumeert, hebben natuurlijk invloed op het calorie- en koolhydraatgehalte. Een cherrytomaat bevat bijvoorbeeld ongeveer 3 calorieën en 0,5 gram koolhydraten, een pruimtomaat bevat zo’n 11 calorieën en 2,4 gram koolhydraten, een dikke plak tomaat bevat ongeveer 5 calorieën en 1 gram koolhydraten en een kopje gehakte tomaten bevat 32 calorieën en 7 gram koolhydraten.

De glycemische lading van tomaten wordt geschat op twee wanneer je één portie eet.

Vetten in tomaten

Tomaten bevatten een zeer kleine hoeveelheid vet, minder dan één gram per portie.

Eiwitten in tomaten

Er zit iets minder dan een gram eiwit in een kleine tomaat.

Micronutriënten in tomaten

Tomaten bevatten vitamines en mineralen, waaronder vitamine C, vitamine A, vitamine K en kalium.

Gezondheidsvoordelen

Tomaten bieden allerlei gezondheidsvoordelen dankzij de vitamines die ze bevatten.

De vitamine C die in tomaten zit, is belangrijk bij wondgenezing, zorgt voor sterke botten en tanden, een goedwerkend immuunsysteem en helpt de ijzerabsorptie te verhogen.

Tomaten bevatten ook lycopeen, een antioxidant waarvan is aangetoond dat het prostaatkanker vermindert. Bovendien kan lycopeen HDL (gezonde cholesterol) verhogen en LDL (slechte cholesterol) verlagen. Sommige onderzoeken toonden een verband aan tussen lycopeen in tomaten en vermindering van de aanwezigheid van geoxideerd LDL, wat kan bijdragen aan plak op de wanden van de slagaders.

Tomaten zijn daarnaast een uitstekende bron van vitamine A, een essentiële component voor een goedwerkend gezichtsvermogen en de immuunfuncties. Ze zijn ook een hele goede bron van vitamine K, belangrijk bij de bloedstolling, en kalium, dat helpt om de bloeddruk te verlagen.

Veel voorkomende vragen

Is tomatensaus rijk aan koolhydraten?

Het aantal koolhydraten in een normale tomatensaus hangt af van de hoeveelheid suiker in het recept. Sommige soorten saus, zoals Marinara, bevatten als het goed is geen suiker, terwijl veel tomatensauzen zoet zijn vanwege het hoge suikergehalte. Als je tomatensaus in de winkel koopt, lees dan altijd het etiket.

Sommige soorten saus uit pot of blik bevatten wel 100 calorieën en 18 gram koolhydraten per portie. Gemiddeld bevat een half kopje ingeblikte tomatensaus echter ongeveer 40 calorieën, 0 gram vet, 820 mg natrium, 8 gram koolhydraten, 2 gram vezels, 4 gram suiker en 0 gram eiwit.

Hou er rekening mee dat het natriumgehalte in ingeblikte saus zeer hoog is en dat, wanneer je je eigen saus maakt, je het natriumgehalte kunt verlagen door tomaten te kiezen waaraan geen zout is toegevoegd.

Hoe kies ik de beste tomaten?

Zoek verse tomaten die bol zijn en een gladde, glanzende schil hebben. De kleur hoort uniform en consistent te zijn voor de beste smaak.

Je kunt ook tomaten in blik, tomatenpuree, tomatenpasta, saus of gestoofde tomaten kopen. Hou ook hier rekening met het feit dat bij veel van deze producten natrium is toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen.

Zongedroogde tomaten, dat zijn tomaten die zijn gedroogd, zijn het hele jaar door verkrijgbaar en worden verkocht in stukjes, reepjes of helften, droog of verpakt in olie. Degenen die in olie zijn verpakt, kunnen rijk zijn aan natrium en calorieën. Je doet er daarom verstandig aan om je portie te controleren. Je kunt ze voor gebruik ook laten uitlekken om het calorie- en natriumgehalte te verlagen.

Moeten tomaten gekoeld worden bewaard?

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, moet je verse tomaten niet in de koelkast bewaren. Sterker nog, dit kan het vruchtvlees melig maken en de smaak verminderen. Bewaar je tomaten in plaats daarvan op een koele, droge plaats.

Tomaten zijn verkrijgbaar in verschillende vormen (van kleine bolletjes tot grote ovalen), kleuren (van groen tot rood, geel en oranje) en maten (van kleine cherrytomaten tot grote vleestomaten).

Ze variëren ook in niveau van zoetheid en zuurgraad, welke weer afhankelijk is van de groeiomstandigheden en rijpheid wanneer ze worden geoogst. Sommige tomaten bevatten weinig zaden, zoals de pruimtomaat, terwijl anderen er veel meer hebben.

Recepten en bereidingstips

Tomaten worden vaak gebruikt in salades, soepen, dips (zoals guacamole), sauzen en gebakken gerechten. Ze worden rauw gegeten, maar wanneer je tomaten verwarmt met een minimale hoeveelheid olie, verhoogt juist het voedingsprofiel door de biologische beschikbaarheid van lycopeen te verhogen.

Wanneer je met tomaten wil koken, overweeg dan eens om ze te grillen of braden. Roosteren resulteert in een sappige, geconcentreerde smaak en textuur. Je roostert tomaten door ze op smaak brengen met olie, knoflook, rode peper en andere kruiden en specerijen. Je kunt geroosterde tomaten zo eten, of pureren om te gebruiken voor een tomatensaus of als topping voor gegrild, gebakken of geroosterd vlees, kip of vis.

Je kunt tomaten gebruiken om een tomaten- of eenvoudige marinarasaus te maken. Gebruik zo’n tomatenmengsel om gerechten als spaghetti, chili en stoofschotels op smaak te brengen. Voeg smaak toe aan je saus met basilicum, oregano, peterselie of knoflook.

Allergieën en interacties

Als je bekend bent met het orale allergiesyndroom (OAS), kan je een reactie krijgen wanneer je tomaten eet. Volgens het American College of Allergy, Astma en Immunology staat OAS ook wel bekend als een pollen-voedingssyndroom en wordt dit veroorzaakt door kruisreagerende allergenen. Deze worden aangetroffen in zowel pollen als rauw fruit, groenten of sommige boomnoten.

Mensen met een allergie voor gras kunnen ook symptomen ervaren tijdens het eten van selderij, meloenen, sinaasappels, perziken of tomaat. Symptomen kunnen een jeukende mond, oren of keel zijn, of een zwelling van de lippen, mond, tong en keel.

Als je vermoedt dat je een allergie voor tomaat hebt, vraag dan advies aan je huisarts.