Waarom je wat extra vitamines kan gebruiken in de herfst

waarom-je-wat-extra-vitamines-kan-gebruiken-herfst.jpg

Een dipje door het grijze weer of een griepje dat de ronde doet, kan inwerken op je gemoed en op je weerstand. Niet alleen het weinige zonlicht, maar ook de koude doet z’n best om zo veel mogelijk mensen te laten snotteren. Wil jij vermijden dat je ziek wordt of een herfstdipje krijgt? Dan doe je er goed aan om je weerstand (preventief) op te krikken. We helpen je daarbij met onze gezondheidstips.

Verlaagde weerstand?

Het lijkt alsof iedereen in de herfstperiode toch wel zeker een dagje (of meer) met de zakdoeken in de hand loopt. We zitten vaker binnen en de verkoudheden verspreiden zich sneller dan in de zomer, dat is een feit. Vooral de koude lucht is hier de boosdoener van. Omdat je lichaam koudere temperaturen moet verdragen, heeft het lichaam meer energie nodig om je warm te houden. Hierdoor gaat je weerstand zakken en het minste contact met bacteriën kan dan de aanzet zijn voor een verkoudheid en lastige hoestbuien. Ook het tekort aan vitamine D, door het verminderde aantal zonnestralen, kan een dipje veroorzaken. Vitamine D is belangrijk voor stevige botten en spieren, daarom kan je je ook slapjes voelen tijdens de koude periodes van het jaar.

Energieboost

Houd je energiepeil optimaal zodat je lichaam zich niet suf werkt om je ‘motor’ gaande te houden gedurende de dag. Dat doe je door extra vitamine C in je eetpatroon op te nemen. Denk aan meer fruit zoals granaatappel, kiwi, citrusvruchten,… Groenten zoals spruiten, boerenkool en broccoli doen het goed als winterkost en daarbovenop bevatten ze heel wat vitamine C, een dubbel voordeel dus.  Deze vitamine geeft je een energieboost, beschermt je tegen infecties en helpt bij de opname van andere voedingsstoffen.

Gezond eten

Om je weerstand op te bouwen, heeft je lichaam de juiste bouwstenen nodig. Extra vitamines om je lichaam de nodige energie te geven zijn een goed idee, maar je hoeft niet meteen aan supplementen te denken. Vitamines zoals B1, B2 en B6 geven je een gelukkiger gevoel en vind je simpelweg terug in volkorenproducten en magere kaas- of melkproducten.

Groenten en fruit zijn het hele jaar door weldoeners voor je lichaam. Vervang zeker in de herfstperiode suikerhoudende snacks door gezonde suikers, namelijk fruit  of een handjevol noten. Denk aan smoothies om je weerstand extra te verhogen.

Om het tekort aan zonlicht te compenseren, kan je preventief in de zomer proberen om zo veel mogelijk reserves vitamine D op te slaan en van de zon te profiteren. Smeer je steeds in om de slechte stoffen in de uv-stralen te filteren. Een mindere zomer of geen tijd om van te zon te genieten, kan leiden tot een vitamine D tekort in de herfst. Je lichaam kan deze stof dan niet meer aanmaken. Je vindt extra vitamine D in vette vis en eieren of in margarine waar extra vitamine D aan wordt toegevoegd (zoals Becel ProActiv).

Blijf actief

Actief blijven en je lichaam voorzien van genoeg energie voor je dagelijkse activiteiten is een must om gezond te blijven in de koudere maanden. Je maakt endorfine, een stof die je gelukkig maakt,  aan tijdens het sporten waardoor je energie en weerstand gestimuleerd worden. Actief leven verlaagt de kans op ziektes, dagelijks een luttele 30 minuutjes bewegen is al voldoende. Beweeg tijdens je middagpauze, maak een wandeling in het bos met je hond of doe je boodschappen te voet. Eet gezond en evenwichtig in combinatie met voldoende beweging om fit te blijven, maar ook om allerlei kwaaltjes en ziektes, zoals pijnlijke gewrichten of een te hoog cholesterolgehalte, te vermijden.