Waarom we zo verlangen naar calorierijke voeding

waarom-we-zo-verlangen-naar-calorierijke-voeding.jpg

Chips, pizza en hamburgers: het gaat er vaak net iets te makkelijk in. Velen van ons hebben het voornemen om gezonder te gaan eten. Toch grijpen we al snel weer naar ongezonde caloriebommen. Waarom is deze drang zo sterk?

Ongezond eten is gezellig

Een van de redenen waarom we voor calorierijk eten kiezen, is dat we het linken aan gezelligheid. Wie denkt er bij een avondje bankhangen aan worteltjes of komkommers? Wij in ieder geval niet. Bij een gezellig avondje op de bank ‘hoort’ chips.  Krijg je bezoek? Dan ‘horen’ cake en koekjes erbij. En voel je jezelf eenzaam? Dan verwen je jezelf met wat chocolade.

Bij gezond eten zoals groentes en fruit, denken we vooral aan het feit dat ze gezond zijn. Hierdoor zijn ze rationeel gezien de beste keuze, maar we koppelen er geen positieve emoties aan.

Trek?

Als je gezonder wilt eten of wilt afvallen, ben je misschien geneigd om zo weinig mogelijk te gaan eten. Dit kan je juist beter niet doen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat we eerder voor calorierijk eten kiezen als we trek hebben. Daarnaast is de kans groot dat je ook nog eens grotere porties neemt. Om te voorkomen dat je ongezonde keuzes maakt, kan je dus beter heel de dag door kleine porties eten.

Overal ongezond eten

Overal waar we komen, is ongezond en calorierijk eten te vinden. In de supermarkt zijn de rekken met koekjes, chips en snacks overvol. Terwijl we bij de kassa staan te wachten, komen we ook nog eens verleidelijke chocoladerepen tegen. Bij stations, tankstations en kantines is het calorierijke eten ook in de meerderheid. De verleiding is dus overal aanwezig. Ook dit maakt het moeilijker om calorierijke voeding te laten staan.

Slaap, stress en hormonen

Niet alleen ons gedachtepatroon en onze omgevingen zorgen ervoor dat we naar calorierijk eten verlangen. Slaaptekort of stress kunnen er ook voor zorgen dat calorierijke snacks niet zijn te weerstaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat je eerder ongezonde voedselkeuzes maakt als je te weinig slaapt. Ander onderzoek toont aan dat stresshormonen ervoor zorgen dat je meer trekt krijgt in suikerrijk en vet eten.

Tips

Tot slot nog enkele bruikbare tips om ongezond eten te vermijden:

  • Eet regelmatig kleine hoeveelheden
  • Ontbijt altijd
  • Drink veel water
  • Koop alleen portieverpakkingen
  • Plan je maaltijden
  • Ga niet hongerig boodschappen doen
  • Honger jezelf niet uit
  • Beweeg regelmatig
  • Zondig af en toe