10 ultieme tips om rimpels te voorkomen

10-ultieme-tips-om-rimpels-te-voorkomen.jpg

Vroeg of laat krijgt iedereen er uiteindelijk mee te maken: rimpels. Rimpels zijn een uiterlijk teken van veroudering en vrouwen associëren dit vaak met negatieve dingen. De kleine vouwtjes of lijntjes in de huid worden veroorzaakt door een verlies aan elasticiteit van de huid. Het hoort nu eenmaal bij het ouder worden en het is een proces dat je niet kunt stoppen. Natuurlijk bestaan er wel tips om rimpels te vertragen en als je hier vroeg mee begint, kan jij je huid zo jong mogelijk houden. Wij geven je alvast 10 tips mee!

1. Bescherm jezelf tegen zonlicht

Het is algemeen geweten dat zonlicht je huid beschadigd. Je doet er dan ook goed aan om je huid elke dag te beschermen tegen het uv-licht. Wanneer je dit niet doet, kunnen nog meer rimpels ontstaan. Draag ook zo veel mogelijk een zonnebril als je naar buiten gaat. Deze beschermt de dunne huid rondom je ogen en waardoor je minder snel kraaienpootjes zult krijgen.

2. Water drinken

Probeer dagelijks gemiddeld 1,5 liter water te drinken. Afvalstoffen zullen uit je lijf spoelen waardoor je terug gehydrateerd wordt. Het belang van water wordt vaak onderschat!

3. Voldoende slapen

Goed en voldoende slapen is belangrijk voor een goede gezondheid. Slaap herstelt het lichaam, weefsel en spierweefsel worden gerepareerd, het onderhoudt je immuunsysteem … Kortom: slaap is écht belangrijk. Wie onvoldoende slaapt, zal dus ook rapper rimpels krijgen omdat je huid de tijd niet krijgt om te herstellen. Zorg dus voor voldoende nachtrust.

4. Juiste slaaphouding

Niet alleen voldoende slapen helpt om rimpels te voorkomen, ook door de juiste slaaphouding kan je rimpels voorkomen. Ga bijvoorbeeld op je rug slapen. Bepaalde posities in bed, zorgen voor slaaprimpels. Wanneer je op je buik of zij slaapt, wordt je hoofd belast door het kussen. Tijdens het slapen creëer je zo een gekronkelde houding, wat niet goed is voor de huid. De beste slaaphouding om rimpels te voorkomen is dus op de rug.

5. Gezonde voeding

Gezond, gezond, gezond! Begin met een gezonde voeding, vol met vitamines, mineralen en vezels. Want een goede voeding kan rimpels voorkomen! Groenten en fruit eten is al altijd belangrijk geweest, zowel voor je lichaam als geest. Een gezonde voeding is van belang voor een mooie en zuivere huid. Een gezond voedingspatroon vormt nu eenmaal de basis van een stralende huid. Vooral vis is erg goed voor de huid. Zalm of andere zoetwatervissen zijn een goede bron van proteïnes en bovendien ook rijk aan omega 3-vetzuren.

6. Stoppen met roken

Roken is heel schadelijk voor de gezondheid en daarenboven word je er ook niet mooier van. Roken vernauwt de bloedvaten, hierdoor krijg je minder zuurstof en noodzakelijke voedingsstoffen. Terwijl zuurstof net het belangrijkste voedingsmiddel is voor een jong uitziende huid! Het tekort aan zuurstof brengt huidveroudering en rimpels met zich mee. Roken heeft een vernietigende werking op de huid.

7. Stress vermijden

Vermijd stress en be happy! Want stress kan een zeer ernstige aanslag hebben op je huid. Het versnelt het verouderingsproces, waardoor je sneller rimpels krijgt. Een gelukkige, optimistische en relaxte kijk op het leven kan je gezicht jong houden.

8. Vermijd witte suiker

Witte suiker vinden we verrukkelijk, niet? We vinden het vaak terug in onze voeding of we gebruiken het als extra toevoeging. Jammer genoeg heeft suiker veel negatieve eigenschappen. Witte suiker veroorzaakt namelijk de afbraak van het collageen. Suiker vernietigt al onze energie en na het consumeren van witte suiker, voel je je moe en slaperig.

9. Droog je huid niet uit

Het is je belangrijk geen agressieve gezichtscleaners te gebruiken om bijvoorbeeld make-up te verwijderen, deze drogen je huid uit waardoor je meer rimpels krijgt. Een droge huid is gevoeliger en wordt gemakkelijker beschadigd.

Raak de huid ook zo min mogelijk aan, zo beschadig je de huidcellen niet. Hetzelfde geldt met scrub, gebruik geen agressieve scrub want hoe meer huidbeschadiging hoe meer rimpels. Wil je toch scrub gebruiken? Doe dit dan maximaal één keer per week.

10. Gebruik een goede rimpelcrème

Dagelijks een hydraterende crème of goede rimpelcrème smeren bevochtigen je huid en kunnen de vorming van rimpels vertragen. De enige wetenschappelijk bewezen antirimpelcrème is Retin-A of vitamine A-zuur, maar deze moeten meestal worden voorgeschreven door de arts.