4 tips om uitgeslapen op te staan

4-tips-om-uitgeslapen-op-te-staan.jpg

Herken je dat? ’s Ochtends de wekker voor de meest vulgaire dingen uitmaken en het gevoel alsof je de hele nacht honderden kilo’s hebt getild? Voor dat je uiteindelijk écht wakker bent, zijn er al een kop koffie of vijf en ijskoude douche van vijftien minuten aan voorafgegaan. Terwijl je zoveel wilde doen, die ochtend. Uitgeslapen opstaan is niet onmogelijk. Zo doe je het.

1. Slaap beter

Dit is een open deur intrappen, maar het is de sleutel tot uitgeslapen opstaan. Als je goed slaapt, kom je beter uit bed. Je kunt niet met een gebrekkig ritme goed opstaan.

2. Bouw structuur in

Er is niets zo dodend voor je slaapritme als inconsistent naar bed gaan. Nu is het begrijpelijk dat je op zaterdag niet om halftien naar bed wilt, maar een slaapschema helpt je in beter slapen. Sta iedere dag vroeg op en ga na ongeveer veertien uur na de wekker ’s ochtends weer slapen (als je bijvoorbeeld om zeven uur opstaat, moet je er om uiterlijk tien uur weer inliggen. Het is behoorlijk wennen aan het begin – waarschijnlijk ben je nog niet moe – maar je merkt het verschil in opstaan al na een nacht!

3. Zorg dat je vermoeid naar bed gaat

Vermoeid is een overdreven term, maar het draait allemaal om moe naar bed gaan. Zorg ervoor dat je alles gedaan hebt, voordat je naar bed gaat. De kleren voor de volgende dag klaar gelegd, je ontbijtspullen, je tas ingepakt en alle mailtjes, appjes en facebookberichtjes verstuurd. Er mogen geen afleidingen meer zijn – zo kun je écht uitrusten.

4. Vermijd enkele zaken

Zorg dat je ’s avonds na halfnegen geen koffie meer drinkt. Ook al ‘kun je ertegen’, cafeïne verstoort je nachtrust.

Hiernaast werken schermen – tv-schermen, telefoons, tablets en computers – oppeppend. Schakel alle schermen uit, ruim een uur voordat je gaat slapen. Het verschil is verbijsterend.

Lees ook: