8 voedingstoffen die je absoluut NIET MEER mag eten tijdens een dieet!

8-voedingstoffen-die-je-absoluut-niet-meer-mag-eten-tijdens-dieet.png

Wie op dieet gaat moet soms toch wel enkele zaken opgeven. Denk daarbij aan volgende 8 zaken die je beter niet meer eet.

1. Frisdrank

Elke soort frisdrank is slecht voor je gezondheid en je dieet. Niet alleen de reguliere frisdranken, maar ook de light-varianten dien je dus te laten staan als je lichaamsgewicht wilt verliezen. De stoffen die in de light frisdranken zitten hebben namelijk hetzelfde effect al zitten hier andere zoetstoffen in. Door het drinken van light frisdrank zal je lichaam immers hetzelfde reageren als wanneer je de reguliere variant zou hebben gekozen. Het enige verschil is dat je niet dezelfde soort suikers binnen krijgt.

2. Brood, tenzij het volkorenbrood is

De meeste soorten brood zijn niet echt goed voor je. Op het moment dat je een dieet volgt, kun je dan ook beter alleen het authentieke volkoren- of meergranen brood eten. Het bruine brood dat gewoon te koop is in de supermarkt, waarvan veel mensen denken dat het goed is voor hun gezondheid, kun je dus beter achterwege laten als je je overtollige lichaamsgewicht wilt verliezen. Het volkoren- of meegranen brood haal je bij voorkeur bij een bakker of natuurwinkel. Bovendien dien je de hoeveelheid brood te beperken tot één of twee sneetjes op een dag.

3. Pasta

In pasta zitten een heleboel koolhydraten. Door koolhydraten te eten zul je merken dat je al snel weer aan gaat komen, zeker op het ogenblik dat je even wat minder sport. Pasta op zich is overigens niet ongezond, maar je dient er wel veel voor te sporten om deze koolhydraten op de juiste manier weer te kunnen verbranden. Indien je een pasta wilt eten als je op dieet bent, dan doe je er bovenal goed aan om voor een volkoren variant te kiezen. Volkoren pasta zorgt er namelijk voor dat je eerder een vol gevoel krijgt en dus kleinere porties eet.

4. Ontbijtgranen

In het bijzonder de commerciële ontbijtgranen, de varianten die aangeprezen worden in leuke en kleurrijke verpakkingen, kun je beter niet op je menu zetten als je af wilt vallen. Voordat je ontbijtgranen gaat kopen is het bovendien aan te raden om altijd de ingrediëntenlijst grondig door te lezen. Zodra een product meer dan vijf gram suiker bevat kun je immers de verpakking beter weer in het schap terugzetten. Als je een dieet volgt, kun je overigens wel met een gerust hart kant- en klare havermout eten.

5. Zoetigheid

Wanneer je een dieet volgt, dan dien je dit niet te beschouwen als een soort experiment, maar eerder als een aanpassing van je manier van leven. Op het moment dat je enkele voedingmiddelen, zoals suiker en sommige slechte vetten, schrapt van je menu dan zul je merken dat dit al snel effect heeft. Om die reden kun je dan ook beter snep en andere zoetigheid uit je eetpatroon halen. Zeker in combinatie met voldoende lichaamsbeweging zul je dan al snel resultaat zien.

6. Gebak

Hoewel gebak, zoals koek en taart, voor een heleboel mensen onweerstaanbaar lijken te zijn, moet je deze toch echt van je menu halen als je af wilt vallen. Zowel in de hartige- als de zoete soorten gebak zitten immers grote hoeveelheden vet en suikers. Zeker als je gebak regelmatig als tussendoortje eet, zul je merken dat je geen lichaamsgewicht verliest, maar vaak zelfs aankomt.

7. Chips en crackers

Tegenwoordig zijn er een heleboel verschillende chips- en crackervarianten te verkrijgen. Naast de producten die op de reguliere manier zijn bereid, kun je vandaag de dag ook allerlei light-varianten kopen. In deze light chips en crackers zijn de vetten echter vaak vervangen voor extra suiker of zout waardoor ze toch minder gezond zijn dan je in eerste instantie zou denken. Bovendien zijn veel mensen geneigd om van light varianten meer te eten, vaak denken ze immers dat dit wel gezond is en je dieet niet in de weg zal staan. Niets is helaas minder waar want ook van light chips en crackers zul je gewoon aankomen.

8. Volle zuivelproducten

Melk, kaas en andere zuivelproducten zijn over het algemeen een goede aanvulling van een gevarieerd dieet. Hierbij mag je echter niet vergeten dat de volle- of halfvolle varianten vaak erg veel vetten bevatten. Bij voorkeur kies je dan ook altijd voor producten die mager zijn en die geen, of weinig suikers, bevatten. In de zogenaamde light zuivelvarianten zijn de vetten, net zoals bij een heleboel andere lightproducten, vervangen door extra suikers of zoetstoffen. Light varianten kun je dan ook beter vermijden en kiezen voor een van nature mager zuivelproduct, zoals karnemelk.