scrollTop top

De 5 grootste gezondheidsfouten die vrouwen maken!

De 5 grootste gezondheidsfouten die vrouwen maken!

Veel mensen willen zich energieker en fitter voelen, daardoor gaan ze vaak hun leefpatroon wijzigen of een streng dieet aangaan. Helaas gebeurt dat niet altijd op de correcte manier. Lees daarom hieronder de 5 grootste gezondheidsfouten en hoe je ze het best vermijdt.

1. Extreme diëten

De meeste diëten zijn gedoemd te mislukken omdat je, wanneer je je ideale gewicht hebt bereikt, meestal weer in je oude eetpatroon valt. Je gaat terug eten zoals voorheen, wat in de eerste plaats al niet werkte! Met andere woorden: diëten is een snelle oplossing voor een langdurig probleem.

Hoe te vermijden?

Ga niet op dieet maar pas je ongezonde eetgewoontes en leefstijl aan.

2. Overslaan van maaltijden

Wanneer je een maaltijd overslaat dan zal je lichaam in een zogenaamde hongermodus terechtkomen. Je metabolisme wordt trager en je bloedsuikerspiegel daalt waardoor er een daling optreedt van diverse hormoonspiegels zodat je lichaam juist vet gaat opslaan.

Hoe te vermijden?

Dagelijks meerdere kleine maaltijden eten helpt bij gewichtsverlies doordat je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Je stofwisseling blijft constant en je snackt minder. Voedingsmiddelen met een hoge glycemische waarde (zoals witbrood, suiker, vruchtensap en geraffineerde koolhydraten) moet je echter vermijden omdat die je bloedsuikerspiegel laten pieken. Kies beter voor magere eiwitten, goede vetten, volkoren producten, fruit en groente met een lage glycemische waarde

3. Geen voedingsmiddelen

Uit onderzoek van allerlei diëten is gebleken dat het weglaten van bepaalde voedingsmiddelen uit je dieet ongezond is. Je lichaam heeft eiwitten, koolhydraten en vetten nodig. Diëten die voedingsgroepen uitlaten, zijn op lange termijn heel slecht voor je gezondheid. Door de juiste, volledige, voeding te eten geef je je lichaam alles wat het nodig heeft om gezond te blijven. Je lichaamscellen hebben immers verschillende voedingsstoffen nodig om goed te functioneren. Eenzijdig voedsel zorgt voor meer honger en de neiging om meer ongezond voedsel te eten.

Hoe te vermijden?

Laat je niet verleiden door crash diëten die complete voedingsmiddelengroepen weglaten. Zoek daarentegen naar alternatieven met een lage glycemisch waarde, eiwitten en goede vetten.

4. Weinig lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is belangrijk is voor je in een heleboel gezondheidsfacetten. Sommige mensen ervaren lichaamsbeweging echter als een vervelende inspanning die geleverd moet worden zonder plezier eraan te beleven.

Hoe te vermijden?

Kies voor leuke activiteiten en doe waar je plezier in hebt. Ga geen sport beoefenen waar je een hekel aan hebt.

5. Geen supplementen

Goede aanvullingen gaan samen met laag glycemisch voedsel en voldoende lichaamsbeweging. Als dat niet het geval is, zal je gezondheid verslechteren. Hoogwaardige multivitaminen zijn voedsel voor je lichaamscellen en essentieel voor een optimale hartfunctie, huidvernieuwing, spieropbouw en een gezonde spijsvertering. Zuivere visolie voedt bijvoorbeeld je hersenen, haar en huid en zorgt voor eenvoudiger vitaminen- en mineralenopname en de afvoer van gifstoffen.

Hoe te vermijden?

Koop aanvullingen bij een deskundige. Voedingssupplementen kunnen je helpen om eventuele tekorten weer aan te vullen. Je moet dit echt wel als aanvulling gebruiken, en niet als vervanging van groente en fruit. Uiteraard moet je oppassen dat je de juiste hoeveelheid supplementen gebruikt. Raadpleeg hiervoor het best een deskundige.

Wil je hier graag nog meer over lezen? Klik dan hier »


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!