7 tips om een gezondere levensstijl te hanteren

7-tips-om-gezondere-levensstijl-te-hanteren.jpg

Hoeveel keer heb jij je al voorgenomen om in het nieuwe jaar wat meer te sporten en gezonder te eten? Het moeilijkste is vooral het volhouden, maar zeker het proberen waard! Een gezonde levensstijl kan zowel mentaal als fysiek een grote invloed op je hebben. Wanneer je gezond eet en leeft, dan zal je je beter in je vel voelen. Gezonde voeding bedraagt de nodige voedingsmiddelen die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren. Velen onder jullie denken dat gezond eten samen gaat met minder eten, maar niets is minder waar. Het is vooral belangrijk dat je je goed informeert en dat je de juiste keuzes maakt. Naast een gezonde voeding, zijn er nog tal van andere elementen die je helpen om een gezonde levensstijl op te bouwen.

1. Eet gezond

Een gezonde levensstijl begint bij een gezonde ingesteldheid. Je moet ervoor openstaan en volledig achter je keuze staan, want anders hou je het niet vol. Een gezonde voeding is cruciaal. Het zorgt voor een goede energiebalans en kan bovendien ook ons lichaam een boost geven in plaats van ballast te zijn. Daarnaast is het ook belangrijk dat je op vaste tipstippen gaat eten omdat het lichaam gewoon raakt aan deze vaste tijden. Zonder je te houden aan een eetpatroon bestaat de kans dat je sneller gaat terugvallen op tussendoortjes. Deze tussendoortjes zijn meestal niet zo gezond en hebben een lage voedingswaarde. Dat kan er voor zorgen dat het lichaam na een korte periode opnieuw een signaal van honger gaat afgeven. Het is vooral belangrijk dat je ongezonde tussendoortjes vermijdt en dat gaat inwisselen door lekkere én gezonde snacks. Als je je dus houdt aan vaste tijden om te eten dan zullen die signalen in veel mindere mate naar boven komen.

2. Mijd bewerkte voedingsmiddelen

De richtlijn is om zo veel mogelijk vers en biologische te eten. Bewerkte voedingsmiddelen bevatten vaak verzadigde vetten, suikers, zout enz. Wat velen niet weten is dat veel van het voedsel bewerkt en geraffineerd wordt. Toevoegingen worden al eeuwenlang in de voedingssector gebruikt om de smaak van de voeding te verbeteren en ze tevens ook langer houdbaar te maken. Maar voegen deze echt waarde toe aan het eten? Als je echt een gezonde levensstijl wilt hanteren dan moet je dit dan ook absoluut vermijden. Daarnaast is een vezelrijk voedingspatroon altijd goed om maag oprispingen te vermijden, omdat vezels helpen je spijsvertering te bevorderen.

3. Minder alcohol

Natuurlijk wist je al langer dan vandaag dat overmatig alcoholgebruik en roken een negatieve invloed hebben op je gezondheid. Waarom stop je er dan niet gewoon mee? Alcohol is een giftige stof en een drug die bij mensen die er te veel van drinken een ernstige schade kan veroorzaken op vlak van gezondheid. Het zorgt ervoor dat het verwerkingsproces van schadelijke stoffen in de lever verstoord wordt. Alchol wordt afgebroken door de lever, maar als je snel en te veel drinkt dan wordt je lever overbelast. Als je jarenlang heel veel drinkt, dan bestaat de kans dat je levercellen beschadigd worden waardoor de lever erdoor verhard. Dat fenomeen heet levercirrose en dat is op lange termijn dodelijk. Daarnaast worden je hersenen ook stevig aangetast door alcohol. Na een langdurig en frequent alcoholgebruik, gaat je geheugen afnemen, je gaat langzamer denken, minder creatief zijn enz. Tot slot zorgt alcohol er ook voor dat het verouderingsproces versneld wordt.

4. BEWEEG

Sporten, sporten, sporten. We kunnen het niet genoeg zeggen hoeveel impact dat heeft op je lichaam. Regelmatig bewegen, liefst elke dag minimum een half uurtje per dag zou toch zeker op je dagelijks to do lijstje moeten staan.  Maak daarnaast ook gezonde keuzes gedurende de hele dag door. Gebruik de fiets in plaats van de auto, neem de trap, maak een wandeling enz. Het is dé ideale remedie tegen futloosheid. Word lid van een sportclub, doe yoga, trek baantjes in het zwembad… noem maar op. Zo lang je maar in beweging bent. Bewegen maakt stoffen in het lichaam vrij die stress en vermoeidheid bestrijden. Daarbovenop wordt de psychische vermoeidheid omgezet in lichamelijke vermoeidheid en dat zorgt ervoor dat je betere slaap creëert.

5. Drink 1,5L water per dag

Het is heel erg belangrijk voor ons lichaam om dagelijks voldoende water te drinken. Door veel water te drinken help je je lichaam ontgiften.  Water heeft verschillende functies in het lichaam en speelt een grote rol bij de afvoer van afvalstoffen. Daarnaast zorgt het er ook voor dat water je lichaamstemperatuur en bloeddruk gaat regelen. Wist je trouwens dat als je veel water drinkt, je huid ook soepel wordt gehouden? Daarnaast is ’s morgens een glas lauw water met citroensap drinken dé ideale start om je dag goed te beginnen. Het geef je een opgewekt en goed gevoel, ook zorgt het voor een optimale vetverbranding. Citroensap bevat vitamine C en kalium die ervoor zorgen dat je weerstand een boost krijgt. Tot slot zorgt het gezonde drankje ook dat je rimpels en andere oneffenheden in je huid verminderd wordt, niets dan voordelen om dit zeker eens uit te proberen!

6. Hou een eetdagboek bij

Door middel van een eetdagboek bij te houden ben je bewust van wat je allemaal op een dag eet. Opschrijven wat je eet, helpt ook vaak bij het ontwikkelen van een goede levensstijl. Op die manier krijg je inzicht in wanneer en hoeveel je eet en kan je dat ook meer onder controle houden. Veel mensen onderschatten namelijk hoeveel ze eten en drinken op een dag.  Het bijhouden van een eetdagboek helpt hierbij de hoeveelheden verlagen. Indien je nog een stapje verder wilt gaan, dan kan je ook opschrijven hoe je je telkens op dat moment voelde. Zo kan je nagaan waarom je op sommige momenten behoefte hebt om iets te eten.

7. Slaap voldoende

Om een gezonde levensstijl te houden is het ook belangrijk dat je genoeg slaapt en voornamelijk je slaapritme zoveel mogelijk intact houdt. Voldoende slaap is noodzakelijk om je lichaam optimaal te laten fontioneren en de nodige voedingsstoffen te laten opnemen. Tijdens je slaap herstelt je lichaam namelijk van fysieke bezigheden. Ook indrukkken die je gedurende de dag hebt opgedaan worden verwerkt. Bij iedere persoon is de slaapbehoefte verschillend, maar over het algemeen is een slaap van 6,5 tot 8 uur voldoende om een goede nachtrust te hebben. Zorg er daarnaast ook voor dat je elke ochtend tijd maakt om te ontbijten. Als je ontbijt dan creëer je energie voor de hele dag en bovendien zal je je zowel lichamelijk als mentaal veel beter voelen.