De ultieme tips voor een betere conditie

ultieme-tips-voor-betere-conditie.jpg

Ben jij je goede voornemens voor dit jaar al vergeten? Was er van sporten geen sprake deze winter? Of je bent na een bepaalde sportoefening als snel buiten adem? Dan zal jij je uithoudingsvermogen weer moeten opbouwen. Om je conditie te verbeteren is het belangrijk om heel het lichaam te trainen. Voor vele sporten heb je veel uithoudingsvermogen nodig, denk maar aan lopen. Daarom hebben wij 7 tips voorzien om je conditie te verbeteren.

1. Sport regelmatig

Alle begin is moeilijk, maar probeer toch om wekelijks drie tot vijf keer te sporten gedurende 20 à 30 minuten met voldoende intensiteit. Het heeft geen zin om 1 maal in de week een extra zware training aan te gaan. Om vooruitgang te zien, zal je meer dan 1 keer per week moeten sporten. Regelmatig sporten is de sleutel tot succes. Ga ook niet overdrijven en las voldoende rustdagen in. Wanneer je elke dag sport, hebben je spieren minder de tijd om te herstellen en kan je vaak blessures oplopen. De ideale manier om terug in conditie te komen, is beginnen lopen. Volg een start2run schema en krijg al snel je uithoudingsvermogen terug.

2. Beweging zit in alle hoeken

Om aan je conditie te werken hoef je niet altijd je loopschoenen aan te doen. Beweging zit in elke hoek. Ga bijvoorbeeld een stevige wandeling maken met de hond (of die van de buur), ga te voet om boodschappen, laat de auto staan en ga eens met de fiets naar het werk, of eens goed shoppen is ook al een stevige workout!

3. Intervaltraining

Trainen met korte intervallen is de beste manier om aan je uithoudingsvermogen te werken. Het is de bedoeling dat je intensieve stukken met minder intensieve stukken gaat combineren, of je nu loopt, fietst, danst, touwtje springt… Voor elke sport kan je een intervaltraining terugvinden op het internet. Zorg ook voor voldoende variatie en het afwisselen van loop- of sportomgeving, zodat het niet eentonig wordt.

4. Maak komaf met ongezonde leefgewoontes

Naast sporten is het ook belangrijk om je voedingspatroon aan te passen. Zo kan je je uithoudingsvermogen verbeteren én een paar kilo’s afvallen. Ontbijt elke dag, eet volkorenproducten, vervang ongezonde snacks door fruit of noten en beperk sausen. Let ook op wat je drinkt. Ben je iemand die graag eens een blikje limonade drinkt? Let er dan op dat 2 blikjes al snel 300 calorieën per dag betekenen, schakel dus best over naar water of thee.

5.  Rust

Voldoende rust nemen is belangrijk. Elke dag hard trainen is zeker niet gezond, vooral als beginner is het belangrijk om tussen de trainingsdagen voldoende rust te nemen. Vergeet daarbij ook niet te ontspannen, ga bijvoorbeeld eens naar de sauna.

6.  Goede ademtechniek

Wie loopt of een andere sport beoefent wilt een goed tempo aanhouden zonder buiten adem te raken. Daarvoor moet je je ademhaling onder controle hebben. Door goed in en uit te ademen ga je de inspanning langer volhouden. Met Start2Run creëer je een goede manier om het juiste tempo op te bouwen.

7.  Hou vol

Blijf doorzetten en stop niet! Meestal zijn excuses de grootste boosdoener waarom je op dit moment een mindere conditie hebt. Zonder motivatie en wilskracht om jezelf uit die zetel te sleuren zal het moeilijk worden om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Een tip kan zijn om ’s ochtends te gaan sporten, zo hoef je er de rest van de dag niet meer aan te denken. 

Je kan je uithoudingvermogen relatief  snel verbeteren, maar het is wel belangrijk voldoende rust te nemen tussen de trainingsdagen door. Spieren, pezen en botweefsel hebben dan de tijd om zich aan te passen aan deze veranderingen. Overdrijf dus niet! Een beter uithoudingsvermogen maakt je bovendien fitter, vitaler en sterker tegen ziektes, waar wacht je nog op?