Wandel de lente in!

wandel-lente.jpg

De lente staat voor de deur, het wordt warmer en dus de ideale gelegenheid om te wandelen én te genieten van de mooie landschappen. Ondertussen weten we al dat wandelen zeer gezond is en veel voordelen met zich meebrengt. Wandelen is niet alleen gezond, je gaat er ook van afvallen zonder een dieet te volgen, ideaal toch? Maar wandelen wordt vaak onderschat door veel mensen, daarom bestaat naast ‘Start to Run’ nu ook ‘Start to Walk’. Start to Walk is voornamelijk gericht op het afslanken en gezondheid. Het trainingsschema bestaat uit 12 weken wandelen, om een wandeling van 10 kilometer op te bouwen.

Wandelen

Wandelen is de meest gemakkelijkste en eenvoudigste manier om je gezondheid te onderhouden en daarbij ook nog eens af te vallen! Je hoeft er geen super goede conditie voor te hebben en je kan het overal en op elke leeftijd doen. Wandelen is een goed alternatief voor mensen die niet willen of kunnen sporten, want wandelen kunnen we allemaal.

Voordelen van wandelen

  1. Je hebt enkel goede wandelschoenen nodig
  2. Je fysieke gezondheid wordt beter
  3. Je slaapt beter
  4. Je kan het overal doen
  5. Er is een klein risico op blessures
  6. Het helpt diabetes voorkomen
  7. Het helpt je om gewicht te verliezen
  8. Het is goed voor je humeur
  9. Het versterkt je spieren en stimuleer de bloedsomloop
  10. Wandelen houdt je lichaam fris en jong

Wandelen en afvallen

Veel mensen onderschatten de combinatie van wandelen en afvallen. Wandelen is goed als je wilt afvallen! Het is een lage intensiteit oefening, want je hartslag blijft redelijk laag en stabiel. Wanneer je bij het sporten een te hoge hartslag hebt, kan het opgeslagen vet niet de nodige energie leveren aan je lichaam, dus haalt je lichaam calorieën uit koolhydraten. Je wilt natuurlijk liever vet verliezen en daarom is een lage hartslagfrequentie ideaal voor het afslanken! Afvallen door te wandelen is voor veel mensen effectiever dan een andere manier van bewegen omdat wandelen namelijk veel gemakkelijker vol te houden is.

Wandelen als sport

Wandelen is bijna net zo effectief als fanatiek sporten en één van de beste sporten om gezond & fit te blijven.

Conditioneel wandelen

Bij conditioneel wandelen ga je niet alleen de benen bewegen, maar ook de armen gebruiken. Door dit te doen worden veel spieren in het lijf aan het werk gezet. Met conditioneel wandelen ga je goed doorwandelen met een tempo van rond de 6 à 7 kilometer per uur.

Start to Walk!

Wie net aan wandelen begint, kan dat beter opbouwen vooraleer je te intensief wilt wandelen. Wandelen mogen we zeker niet onderschatten.

Begin met 30 minuten per dag

Wie wil genieten van alle gezondheidsvoordelen van wandelen moet op z’n minst een halfuur wandelen. Stap goed door en probeer net niet buiten adem te geraken. Als je toch buiten adem geraakt, ga je meer koolhydraten verbranden in plaats van vet. Doe het iets rustiger aan of pas je ademhaling aan. Na enkele dagen zal je merken dat een halfuurtje wandelen geen inspanning meer vergt, en dan kan je het tempo wat opdrijven of langer wandelen.

Ben jij een professionele wandelaar? Doe dan eens mee aan een speciaal wandelevenement zoals de Dodentocht. De Dodentocht is de grootste wandeltocht ter wereld. Deelnemers wandelen maar liefst 100km! De Dodentocht is dus ook een soort van examen, waarvoor je tijdens het jaar veel moet oefenen.