Dit waren de populairste voornemens voor 2019, welke heb jij al gerealiseerd?

Gewoon af en toe wat meer genieten: we namen het ons massaal voor aan het begin van dit jaar. Dat blijkt alvast uit de resultaten van de ‘Slimme Voornemens’-actie van OZ. 3000 mensen stelden in het kader van die actie een lijstje met goede voornemens samen.

‘Meer genieten’ kwam in maar liefst 64% van de lijstjes voor. Dat goede voornemen haalt het daarmee van klassiekers zoals ‘gezonder eten’ (57%) en ‘meer sporten’ (56%).

Meer genieten: verschillende invullingen

In deze steeds veeleisendere wordende maatschappij is het natuurlijk niet verwonderlijk dat zoveel mensen een paar maanden terug beslisten om dit jaar eens wat vaker op de pauzeknop te drukken.

Tegelijk is ‘meer genieten’ natuurlijk een voornemen dat op heel wat verschillende manieren ingevuld kan worden.

Ook volgende voornemens kwamen dan ook vaak voor:

  • Meer quality time’ (51%)
  • Meer reizen’ (49%)
  • Meer me-time’ (47%)

Gezondheid als goede voornemen

Ook gezondheid blijft een belangrijke bron van inspiratie voor goede voornemens. Zo gaven 44% van de deelnemers aan dat ze dit jaar in het algemeen aan een ‘goede gezondheid‘ wilden werken. Iets te vrijblijvend misschien voor sommigen, want concretere voornemens zoals ‘gezonder eten‘ en ‘meer sporten‘ scoorden beter met respectievelijk 57% en 56%.

Opvallend: niet alleen fysieke gezondheid, maar ook mentale gezondheid verdient voor 37% een plaatsje op het lijstje met goede voornemens.  Opnieuw een teken dat het in 2019 voor velen, ondanks overvolle agenda’s en ellenlange to do-lijstjes, belangrijk blijft om op tijd pauze te nemen, het hoofd leeg te maken en zo mentaal sterk én gezond te blijven.

De volledige top 10

Voornemens zoals ‘meer structuur’ of ‘veiligheid voor het hele gezin’ werden in verhouding minder vaak gekozen, maar kwamen toch nog in 26% en 20% van de lijstjes voor.

De volledige top 10 van goede voornemens ziet er dan als volgt uit:

  1. Meer genieten
  2. Gezonder eten
  3. Meer sporten
  4. Meer quality time
  5. Meer reizen
  6. Meer me-time
  7. Goede gezondheid
  8. Mentale gezondheid
  9. Meer structuur
  10. Veiligheid voor het hele gezin

Welke van deze voornemens kwamen ook voor op jouw lijstje? En welke heb je al gerealiseerd of ben je volop aan het realiseren?

Nog een extra duwtje in de rug…

Met de Slimme Voornemens-actie had OZ alvast een duidelijk doel: jou bijstaan bij het verwezenlijken van je goede voornemens via de nodige ondersteuning, tips en advies. Ontdek via deze tool wat OZ voor jou kan doen.

Ook wij geven graag wat tips mee voor de vaakst voorkomende goede voornemens: