Gezond & Mooi dankzij ananas

Gezond & Mooi dankzij ananas

Het eten van een ananas is naast gewoon heel erg lekker ook supergezond. Het woord ananas betekent in Tupi, de taal van de Tupi-indianen, niet voor niets ‘uitmuntende vrucht’. Het consumeren van deze tropische vrucht, die van oorsprong uit Midden- en Zuid-Amerika is overgekomen, heeft erg veel voordelen. Je leest ze allemaal hier.

Waar bestaat een ananas uit?

Een ananas bestaat uit een groot aantal bessen die samen groeien. Deze bessen vormen het vruchtvlees. De buitenkant bestaat uit kelk- en bloemkroonbladeren, de bovenkant van het vruchtbeginsel (het onderdeel van de stamper van een bloem dat de zaadknoppen bevat) en de bruine toppen van de schutbladen. Een ananas kan groeien tot wel 30 centimeter in de lengte. Ook kan de vrucht zeker 4 kilogram zwaar worden. De kleur ligt tussen groen en bruin in, de kleur van het vruchtvlees is geel.

Een ananas is zoals gezegd erg gezond. Dat komt doordat de vrucht rijk is aan vitaminen als bètacaroteen (precursor voor vitamine A) en vitamines C en E, en aan veel gezonde mineralen:

  • Kalium (goed voor de balans van de bloeddruk)
  • Magnesium (zorgt vooral voor meer energie)
  • Koper (bevordert de vorming van bind- en botweefsel)
  • Mangaan (gezond voor het kraakbeen, de botaanmaak en bescherming van lichaamscellen tegen invloeden van buitenaf)
  • IJzer (nodig bij de vorming van hemoglobine, die het zuurstoftransport in het bloed en de stofwisseling verzorgt)
  • Fosfor (verstevigt de botten, vergroot je energie en is nodig voor de vet-, koolhydraat- en eiwitstofwisseling)
  • Zink (goed voor botten, haar, huid en geheugen)
  • Jodium (bevordert je groei, de werking van het zenuwstelsel en stimuleert je energievoorziening)

De voordelen van ananas eten

  • De niet-oplosbare vezels uit de ananas zorgen ervoor dat je darmen afvalstoffen gemakkelijker kunnen vervoeren. Deze verbeterde spijsvertering vermindert problemen zoals constipatie (verstoppingen).
  • Het eten van ananas vermindert de zure reflux van de maag, en daarmee gepaard gaande klachten zoals zure oprispingen.
  • Doordat een ananas het enzym bromelaïne bevat, worden bloedklonten tegengegaan. Dat verkleint het risico op hartproblemen.
  • Een schijfje ananas bevat maar liefst 75 milligram vitamine C. Dat is voor vrouwen gelijk aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid. Voor mannen ligt die op 90 mg. Vitamine C is onder meer belangrijk voor de weerstand en de wisseling van vet, koolhydraten en eiwitstof.
  • Onderzoek heeft bewezen dat het eten van ananas helpt bij de preventie van kanker. Het enzym bromelaïne bestrijdt namelijk kankercellen.
  • Tot slot werkt het consumeren van deze vrucht ook bloeddrukverlagend, beschermt het je tegen onder meer verkoudheden dankzij aanwezige antioxidanten, stimuleert het de vruchtbaarheid, houdt het je tandvlees gezond en voorkomt het astmatische problemen.

Ook leuk meegenomen: de enorme hoeveelheid vitamine C uit de ananas versterkt de aanmaak van collageen, en collageen zorgt voor een stralende huid.

Hoe maak je een ananas klaar voor consumptie?

Allereerst is het belangrijk erop te letten dat je de juiste ananas uitkiest en koopt in de winkel. Een goede ananas is stevig en dik, en bevat geen kneuzingen of zachte plekjes. De bladeren bovenop moeten groen zijn, maar de buitenschil moet niét groen zijn: dat is namelijk het teken dat de vrucht nog niet rijp is. Ananas moet enkel in een koelkast bewaard worden als je het gesneden (in een plastic bakje of in een blik dus) koopt. Een volledige ananas dient op kamertemperatuur bewaard te worden.

Qua gezondheid geniet het kopen van een volledige ananas de voorkeur, omdat deze nog het optimale aantal vitaminen en mineralen bevat. Bovendien wordt de ingeblikte of verpakte versie nog wel eens voorzien van minder gezonde siroop. En het snijden van een verse ananas is niet zo moeilijk als het lijkt. Snij de vrucht in schijven, maak het vruchtvlees daarna pas los van de schil en de kern. Mocht je het toch nog lastig vinden bestaan er ook speciale ananasschillers, die ervoor zorgen dat je ananas in een oogwenk klaar is om opgegeten te worden.

lekkere gerechten met ananas

Acht lekkere ananasgerechten

Een ananas is natuurlijk al heerlijk om los, in schijfjes, op te eten. Maar je kan er ook voor kiezen om een uitgebreid gerecht te maken met ananas. Acht voorbeelden om van te watertanden:

  • Gegrilde ananas (met een eetlepel bruine basterdsuiker, een mespunt gemalen kruidnagel en een mespunt kaneel)
  • Gebakken ananas (met een zakje amandelschaafsel en twee eetlepels basterdsuiker, vooral lekker als dessert)
  • Taco’s met ananas, kipdijfilet en jalapeñopeper
  • Gemarineerde kip met ananas
  • Een taart van wortel en ananas
  • Een shake of smoothie van banaan en ananas
  • Een sap van appel en ananas
  • In een vruchtensalade samen met ander gezond fruit zoals banaan, appel, sinaasappel en mango