Gezonde voeding die je zou moeten eten, maar wellicht vergeten bent

gezonde-voeding-die-je-zou-moeten-eten-maar-wellicht-vergeten-bent.jpg

Lekker in je vel zitten wordt voor een groot deel door je voeding bepaald. Je bent tenslotte wat je eet! Wanneer je voor krachtgevende voedingsstoffen kiest boven eten dat alleen maar ‘vult’, krijg je meer energie en voel je je sterker. Dit is een lijst van gezonde voeding die je zou moeten eten, maar wellicht bent vergeten.

1.Quinoa

Deze kleine zaadjes zijn bijzonder voedzaam en zitten propvol essentiële vitamines en mineralen. Mangaan, koper, zink, IJzer, fosfor, magnesium en foliumzuur zijn rijkelijk aanwezig in quinoa, net als een gebalanceerd vitamine B complex (B1, B2, B6), essentiële vetzuren, calcium en vitamine E. Het is rijk aan vezels en glutenvrij. Dit maakt het uitstekend als basis voor salades en powerontbijtjes.

2. Boerenkool

Met boerenkool zit je goed! Dit oeroude wintergroente is op veel manieren smakelijk te bereiden. Gestoomd, gewokt, verwerkt in smoothies enz. Het heeft niet voor niets de status van ‘super gezonde groente’, mede vanwege de samenstelling uit rijke vitaminen vezelbron (o.a. vitamine A, C, K, calcium, foliumzuur, omega 3 vetzuren). Boerenkool op je bord is daarom een verstandige investering in je gezondheid!

3. Havermout

Regelmatig een schaaltje havermoutpap is zo’n slecht idee nog niet. Je kan er namelijk veel mee variëren. Voeg er wat fruit of fijngehakte noten aan toe voor een echt powerontbijtje. Havermout is fijn voor de lijn vanwege de gebalanceerde voedingswaarde per portie.

4. Linzen

Dit zijn echte krachtpatsers vol eiwitten en vezels. Ze dragen bij aan een soepele darmwerking en helpen bij het verminderen van klachten omtrent de bloedsuikerspiegel. Met linzen op het menu blijf je langdurig nagenieten van een verzadigd gevoel, de krachtgevende voedingsstoffen foliumzuur, magnesium, ijzer en meer! Linzen zijn heerlijk in salades, soepen en als vervanger voor rijst of pasta.

5. Granaatappel

Kort samengevat is de granaatappel hét ideale bommetje voor een flinke boost in het immuunsysteem. Het hoge antioxidantengehalte in de granaatappel zorgt ervoor dat vrije radicalen effectief worden bestreden. Strooi de pitjes eens door een frisse salade of eet ze lekker uit het vuistje voor een flinke dosis vitamine A, B, C, kalium, ijzer en foliumzuur.