Je conditie opbouwen doe je zo!

je-conditie-opbouwen-doe-je-zo.jpg

Het opbouwen van een conditie is niet moeilijk, maar je moet dit wel consistent doen om je matige conditie echt te verbeteren. Wil jij meer conditie, maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan in dit artikel welke vijf stappen je moet volgen om jouw conditie op een vrij toegankelijke en gemakkelijke manier te verbeteren.

Stap 1: verander goede voornemens in concrete plannen

Je kunt wel zeggen dat je meer wil gaan bewegen, maar iets zeggen is niet hetzelfde als iets doen. Wil je echt meer gaan bewegen, dan maak je hier ruimte voor in je agenda. Dit doe je letterlijk, simpelweg door in je agenda te zetten wanneer je wil gaan sporten en deze tijd ook echt vrij te houden.

Stap 2: bedenk welke sport je leuk vindt

Er zijn verschillende manieren om je conditie op te bouwen. Wat je het beste kunt doen, is het opbouwen van de conditie met een sport die je leuk vindt om te doen. Vind je eigenlijk niets echt leuk? Dan kan het helpen om samen met iemand te gaan sporten, zodat je elkaar kunt motiveren.

Stap 3: regel het juiste materiaal

Wil je gaan skeeleren? Regel dan dat je goede skeelers in huis hebt en vergaar meer informatie over deze sport. Wil je gaan fitnessen, dan zoek je een sportschool in de buurt om lid van te worden of koop je de juiste materialen voor thuis. Je leest artikelen over afvallen met fitness, zodat je precies weet wat je moet doen als je gaat sporten.

Stap 4: bouw het langzaam op en train op kracht én conditie

Het is belangrijk om jouw conditie langzaam op te bouwen. Ga dus niet meteen een uur hardlopen, maar begin eens met een kwartiertje tot twintig minuten. Vergeet overigens niet alleen op conditie te trainen, maar verbeter ook je krachtniveau.

Stap 5: train regelmatig

Je bouwt alleen een conditie op als je regelmatig traint. Spreek met jezelf af dat je twee tot drie keer gaat sporten per week en plan deze tijd ook vrij in je agenda, zodat je echt gaat. Zit je eenmaal in het ritme van het sporten, dan wordt de drempel om weer te gaan bewegen iedere keer een beetje lager.

Heb je niet genoeg motivatie om wekelijks in je eentje te gaan sporten? Ga dan met een vriend(in) of sluit je aan bij een team door een leuke teamsport te gaan doen. Op deze manier heb je een stok achter de deur, waardoor de kans groter is dat je gaat sporten.

Lees ook