Mannen shoppen ook veel

mannen-shoppen-ook-veel.jpg

Shoppen wordt heel vaak meteen geassocieerd met vrouwen. Er bestaan een hoop clichés over vrouwen en shoppen. Vrouwen zijn shopverslaafd, vrouwen hebben nooit kleren genoeg, …
Maar wat blijkt nu? Mannen kunnen er ook wat van.

Aantal mannelijke shoppers stijgt

Steeds meer mannen gaan shoppen. Dat blijkt uit een bevraging van de afgelopen drie jaar bij 18 333 mensen in acht winkelcentra in België (Group Hugo Ceusters – Shopping Center Management Services). In 2015 telden de winkelcentra 3,2 procent meer shoppende mannen dan in 2014. Bovendien is dit 5 procent meer dan in 2013. Ook in de binnensteden stijgt het aantal shoppende mannen, met maar liefst 50 procent.

Shoppers worden jonger

Mensen die gaan shoppen zijn steeds jonger. Vier op de tien shoppers zijn jonger dan dertig jaar. Het aantal shoppende vijftig- en zestigplussers nam licht af.

Uitgaven

De uitgaven blijven ongeveer gelijk in vergelijking met de voorgaande jaren: de gemiddelde shopper spendeert ongeveer 91 euro tijdens een dagje shoppen. De uitgaven gaan voornamelijk naar kledij, vervolgens naar hobby en vrije tijd, dan naar verzorging en als laatste schoenen en horeca.

Openbaar vervoer en fiets worden populair

De auto blijft nog steeds het belangrijkste vervoersmiddel om te gaan shoppen. Maar in 2015 gingen steeds meer mensen met het openbaar vervoer of met de fiets.

Lees ook: