Verslaafd aan eten? Zo houd je het gemakkelijk onder controle

verslaafd-aan-eten-zo-houd-je-gemakkelijk-onder-controle.jpg

Heb jij last van een eetverslaving? Om hier volledig vanaf te komen heb je waarschijnlijk professionele hulp nodig maar er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om je eetverslaving onder controle te houden.

Wat is een eetverslaving?

Een verslaving hoeft niet altijd het gevolg te zijn van stoffen of producten waar je lichaam niet meer zonder kan, zoals bij alcohol en drugs het geval is. In geval van een eetverslaving bijvoorbeeld is er sprake van dwangmatig en overmatig eten, zonder dat het lichaam daarom vraagt. Het is dus meer een emotionele verslaving.

Voedsel bevat in het algemeen geen of nauwelijks bestanddelen waar mensen verslaafd aan kunnen raken. Een eetverslaving heeft meer te maken met hoe mensen zich gedragen rondom voedsel, wat ze van eten vinden en welke eetgewoontes zij in de loop van de tijd ontwikkeld hebben.

Eet gestructureerd

Houd precies bij wat je eet. Ga eten volgens een plan met wat meer structuur of simpele regels erin, dan leer je omgaan met eten en grenzen stellen. Je wordt op deze manier vanzelf bewust van de valkuilen en kunt er dan op termijn ook beter mee omgaan.

Zet een rem op je zwakke punten

Ben je verslaafd aan chips, vanille-ijs, of chocolade? Eet je als je alleen op de bank zit zonder problemen een familie-zak chips op? Dan is het zaak dat je ervoor zorgt dat die voedselproducten gewoon niet meer in huis zijn. Want wat er niet is, kun je ook niet eten!

Eet gezond

Houd bij het boodschappen doen rekening met je eetverslaving en schaf bewust alleen gezond (en light) voedsel aan. Denk bijvoorbeeld aan fruit, crackers, magere kaas, noem maar op.

Lees ook: