scrollTop top

Vis in blik heeft zijn laatste woord nog niet gezegd

Vis in blik heeft zijn laatste woord nog niet gezegd

Een aantal mensen zijn er van overtuigd dat vis uit blik minder gezond is dan verse vis. Gelukkig hoef je je geen zorgen te maken want ook een ingeblikt stukje vis bevat tevens een heleboel goede voedingsstoffen. In ingeblikte vis zitten immers volop eiwitten.

Eiwitten in vis

In (ingeblikte) vis zitten essentiële eiwitten die eenvoudig door je lichaam opgenomen kunnen worden. Je hebt deze eiwitten nodig om te groeien en om weefsels aan te maken die je in optimale conditie houden tijdens de vernieuwing van je lichaamscellen. In een portie tonijn in olijfolie zitten circa 18,5 gram eiwitten, aanzienlijk meer dus dan in een biefstuk van een vergelijkbaar gewicht. Vis uit blik kan dus absoluut worden gerekend tot de belangrijke voedingsmiddelen die horen bij een volledig en licht voedingspatroon. Tonijn in blik bevat bovendien geen bindweefsel waardoor de verteerbaarheid wordt verbeterd.

Andere essentiële voedingsstoffen in vette vis

In vette vis zitten erg veel essentiële voedingsstoffen, zoals vitamines A, B2, B6, B12, D en mineralen (zoals jodium, fosfor en selenium). Vis bevat tevens ijzer, maar in mindere mate dan vlees.

Vette vis bevat in vergelijking tot vlees aanzienlijk grotere hoeveelheden onverzadigde vetten die deels bestaan uit omega 3 (een vetzuur). Deze omega 3 beschermt je je lichaam tegen hart- en vaatziekten. Bovendien zal het eten van vette vis de eiwitverteerbaarheid bevorderen. Je kunt vis verder beschouwen als een goede bron van magnesium en fosfor. Ook zal de inname van ijzer, door het eten van vis worden bevorderd. Het jodium, waar vis zo rijk aan is, wordt vooral verkregen door het eten van plankton.

Vooroordelen van tafel geveegd

Tonijn, ook ingeblikt, is één van de meest voedingsrijke vissoorten, maar daarnaast ook licht verteerbaar. Je kunt een portie tonijn dus prima voorschotelen aan kinderen en mensen met een meer gevorderde leeftijd. De onverzadigde vetten in vis zullen je cholesterolwaarden namelijk niet verhogen. De vitamine in bijvoorbeeld tonijn helpen je lichaam bij de opname van eiwitten en vetten. Ook bevat tonijn een vitamine (Niacine), die een belangrijke rol speelt bij de omzetting van voedingsstoffen in energie.

Met vis kun je bovendien fantastisch variëren, zodat het eten ervan nooit hoeft te vervelen. Je kan maaltijden met tonijn variëren, maar je kan ook afwisselen met de verschillende soorten vis en kiezen voor bijvoorbeeld makreel. Makreel is tevens heel gezond en rijk aan omega 3.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…

Schrijf je in op “Gezond Vandaag” en ontvang de beste artikels dagelijks in je mailbox!