Waarom sporten alleen niet genoeg is om af te vallen

waarom-sporten-alleen-niet-genoeg-om-af-te-vallen.jpg

Veel mensen die willen afvallen denken dit te kunnen bereiken door bijvoorbeeld te gaan hardlopen of een abonnement op de sportschool te nemen. Natuurlijk is bewegen heel goed voor je conditie en als aanvulling op een dieet zal het ook zeker effect hebben. Toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden als je puur op sporten rekent om af te vallen. 

Weinig verschil op de weegschaal

Zo kan het zijn dat je wel heel wat sport, maar eigenlijk geen verschil ziet op de weegschaal. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat je door al het sporten steeds meer spiermassa opbouwt. Spiermassa zorgt voor een continue verbranding van lichaamsvet. Spierweefsel is wel zwaarder dan vetweefsel, waardoor je op de weegschaal eigenlijk geen verschil ziet of misschien zelfs lijkt aan te komen, ook al ben je heel wat vetmassa kwijt. 

Focus je daarom niet te veel op het cijfer op de weegschaal. Je kan je vooruitgang beter bijhouden door af en toe foto's te nemen van je lichaam. Hoe meer spieren je kweekt, hoe fitter en strakker je lichaam er zal beginnen uit te zien! 

Belonen kan je harde werk teniet doen

Eten na een sportsessie is cruciaal om goed te herstellen. Sommige mensen hebben echter de neiging om zichzelf na een stevige workout zichzelf te belonen met wat lekkers: "Ik heb nu gesport, dus ik heb nu wel iets lekker verdiend." En daar gaan al die verbrande calorieën… 

Vermijd dergelijke scenario's niet en zorg na het sporten voor een maaltijd die je energie terug aanvult en bovendien voldoende eiwitten, vitamines en mineralen bevat zodat je spieren zich goed en snel kunnen herstellen. Denk aan gezonde, 'trage' koolhydraten en eiwtrijke producten. 

No stress!

Daarnaast is het zo dat je lichaam tijdens het sporten cortisol aanmaakt, een hormoon dat ervoor kan zorgen dat je lichaam meer vet vasthoudt en ook nog eens op de verkeerde plaatsen. Normaal gesproken lost je lichaam dit op door endorfine aan te maken die dit negatieve effect teniet doet. Maar als je veel last hebt van stress, kan het zijn dat de cortisol de strijd wint. Probeer stress dus te vermijden wanneer je wat kilo’s wilt afvallen.

Te fanatiek werkt averechts

Een streng dieet combineren met fanatiek sporten is funest. Je valt waarschijnlijk wel af, maar je realiseert je waarschijnlijk niet dat het de verkeerde kilo’s zijn die je verliest. Omdat een streng dieet typisch weinig koolhydraten bevat, spreekt je lichaam zijn voorraden aan. En die zitten in je spieren. Je verliest met andere woorden geen vet, maar spiermassa. 

Zorg voor afwisseling

Nog een fout die veel mensen maken is om maar 1 soort sport te doen. Ga je braaf drie keer per week naar de sportschool en doe je alleen cardiotraining, dan zul je daar in het begin van afvallen, maar dat stopt al snel. Wissel je training dus af, en doe ook krachttraining. Vraag je begeleiders op de sportschool om een goed programma te maken waardoor je zo efficiënt mogelijk traint.

Lees ook: