Waarom trager leven je gelukkig maakt?

waarom-trager-leven-je-gelukkig-maakt.jpg

We leven het snelle leven. Tegenwoordig gaat alles snel. En alles wat niet snel gaat frustreert – dat moet toch sneller kunnen? Tussen al het geren, gespring en geroep, zou je bijna denken dat er geen moment voor rust meer is. Tegenwoordig kún je niet mee rustig aan doen, toch? Integendeel. Rustig leven is helemaal niet zo erg; het maakt zelfs gelukkig.

Je maakt dingen ook echt daadwerkelijk mee

In ons snelle leven van tegenwoordig , zijn we geneigd dingen haastig mee te pakken. Concertbezoeken, dierentuinen, uitstapjes met het gezin en zelfs naar het café met vriendinnen moet snel en het liefst vastgelegd op camera. Om dan later op film en foto terug te moeten zien hoe het eigenlijk was. Zonde! Zet die telefoon eens uit en plan een hele middag vrij voor vriendinnen en/of familie. Internet overleeft het wel een middagje zonder jou.

Proef eens wat je eigenlijk in je mond stopt

Zelfs het eten moet snel. In grote steden als Brugge zijn er tegenwoordig meer snelle-haptenten, dan daadwerkelijke restaurants. Neem weer eens de tijd voor eten; proef het volop. Laat de smaak op je tong smelten, je hele mond doorgaan. Kauw minstens dertig keer op ieder hapje – naast dat je het eten beter proeft, is het ook nog eens gezonder. Je zit daarnaast sneller vol.

Even een stapje terug

Over gezond gesproken, trager leven is goed voor je gezondheid. Je lichaam heeft gewoon een dag nodig om tot rust te komen; welke dag dat ook is. Bewegen moet altijd, maar niet iedere dag hoeft vol te zitten met afspraken, werken en internetten. Tijd voor jezelf is goed voor de geest.

Uitgerust betekent fit

Een juiste nachtrust wordt tegenwoordig volledig onderschat. Waar je eigenlijk acht tot negen uur slaap nodig hebt, voldoet voor de meesten onder ons tegenwoordig een luttele zes uur al. Ongezond! Zes uur slapen betekent een grotere kans op geheugenverlies en overgewicht. Consequent slecht slapen schaadt je gezondheid; zowel mentaal als fysiek. Hiernaast verlaagt een consequente korte nachtrust je weerstand; je bent dus gevoeliger voor griep. Gelukkig zijn de bovenstaande bijwerkingen niet chronisch – met een weekje goed slapen ben je al weer helemaal topfit! Zorg voor een valide slaapschema; vroeg erin, vroeg eruit. Zo heb je wat je aan je dag én word je iedere dag topfit wakker.

Lees ook: