Wat eten als je Zwanger bent! De Beste Voedingstips!

wat-eten-je-zwanger-bent-beste-voedingstips.jpg

Als je zwanger bent, heb je een ander eetpatroon dan wanneer je geen kindje hoeft te dragen. Dit komt niet alleen omdat je voor twee moet eten, maar ook omdat je bepaalde voedingsmiddelen tijdens de zwangerschap niet mag eten. Voor sommige vrouwen betekent zwanger zijn dat ze hun favoriete gerechten of snacks niet meer mogen eten, maar dit is gelukkig maar van korte duur. Na de bevalling mag je jouw oude eetpatroon namelijk gewoon weer oppakken, simpelweg omdat jouw kindje op dit moment niet meer met jou mee hoeft te eten.

Op deze pagina lees je meer over het gewenste eetpatroon van zwangere vrouwen. Zo wordt er voornamelijk de nadruk gelegd op wat je over het algemeen niet mag eten tijdens de zwangerschap, wat je wel en niet moet eten als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid en wat je wel en niet moet eten als je last hebt van zwangerschapsdiabetes. Ben je zwanger en lees je de informatie op deze pagina goed door, dan weet je zeker dat je de verkeerde voedingsmiddelen mijdt tijdens de zwangerschap en jouw kindje op deze manier goed gezond houdt.

Zwangerschap: wat mag ik niet eten?

Helaas zijn er veel dingen die je tijdens de zwangerschap niet mag eten of die je beter niet te veel kunt eten. Om je een duidelijk beeld te geven van de voedingsmiddelen die je helemaal moet mijden of beter niet te veel kunt eten, worden de belangrijkste voedingsmiddelen die je moet mijden in onderstaande tabel beschreven.

Categorie

Voedingsmiddel

Niet eten?

Niet te veel eten?

Vlees

Rauw vlees, zoals tartaar, filet americain, carpaccio en biefstuk

X

Vlees

Gedroogde vleeswaren, zoals ossenworst, boerenmetworst, en salami.

X

Leverproducten

Lever

X

Leverproducten

Leverpaté of worst van lever

X

Vis

Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling

X

Vis

Rauwe vis (ook in sushi)

X

Vis

Rauwe schaal- en schelpdieren

X

Vis

Roofvissen (zwaardvis, tonijn, haai, et cetera)

X

Vis

Wilde paling (kweekpaling mag wel)

X

Vis

Vette vis, zoals zalmfilet, kabeljauw en andere witte vissoorten

Maximaal twee keer per week

Zuivel en eieren

Rauwe eieren en producten met rauwe eieren

X

Zuivel en eieren

Rauwe melk (gepasteuriseerde melk mag wel)

X

Zuivel en eieren

Zachte kaas, gemaakt van rauwe melk (staat op het etikel ‘au lait cru’)

X

Dranken

Alcohol

X

Dranken

Dranken met veel cafeïne

Maximaal 1 per dag

Dranken

Venkelthee en anijsthee

Met mate

Dranken

Zoethoutthee

Maximaal 1-2 glazen per dag

Overig

Drop

Maximaal een paar dropjes per dag

Hanteer je bovenstaande tabel bij het eten, dan weet je zeker dat je geen voedingsmiddelen eet die gevaarlijk zijn voor jouw kindje. Overigens is bovenstaande tabel een algemene tabel met voedingsmiddelen die je niet mag eten of met mate moet eten en gaat het hier niet om voedingsmiddelen waar je als zwangere vrouw door de hormonen mogelijk verkeerd op reageert.

Lees ook: Wat mag ik NIET eten als ik zwanger ben!

Zwangerschapsmisselijkheid: wat wel en niet eten?

Als je last hebt van zwangerschapsmisselijkheid, moet je uiteraard dezelfde voedingsmiddelen mijden als zwangere vrouwen die zich niet misselijk voelen. Om de misselijkheid te verminderen, wordt aangeraden geen zware maaltijden te eten en wat lichte voedingsmiddelen te nemen om de maag wat te kalmeren. Verder wordt aangeraden om veel te drinken, zodat je niet uitdroogt door het braken. Door kalmerende thee te drinken, kun je jouw maag kalmeren en gaat de misselijkheid mogelijk sneller over.

Sommige vrouwen worden tijdens de zwangerschap misselijk van steeds dezelfde voedingsmiddelen. Waar je voor bepaalde voedingsmiddelen een echte drang kunt ontwikkelen, kunnen er ook voedingsmiddelen zijn waar je helemaal niet meer tegen kunt. Als je kunt ontdekken welke voedingsmiddelen niet goed vallen bij jou, kun je deze voedingsmiddelen proberen te mijden tijdens de zwangerschap. Door de voedingsmiddelen te laten staan, word je minder vaak misselijk en kom je jouw zwangerschap comfortabeler door.

Zwangerschapsdiabetes: wat wel en niet eten?

Als je zwangerschapsdiabetes hebt, heb je weer andere regels bij het eten en het drinken. Heb je te maken met deze vorm van diabetes, dan is het ten eerste erg belangrijk dat je voldoende drinkt. Probeer iedere dag minimaal 1,5 liter vocht binnen te krijgen door veel water te drinken of thee te nemen. Het drinken van frisdrank mag ook, maar dit moet dan wel light frisdrank zijn. Wil je vruchtensap drinken, dan moet je de light vruchtensappen juist vermijden.

Door na de maaltijd een glas water te drinken, worden de suikers in het bloed sneller afgevoerd en zal de bloedsuikerspiegel minder hard stijgen. Ook wordt aangeraden om na de maaltijd een stukje te wandelen, zodat de bloedsuikerspiegel nog verder daalt. Je hoeft niet ver te wandelen, want slechts een wandeling van 15 minuten direct na het eten kan al voldoende zijn om je beter te voelen.

Als je zwangerschapsdiabetes hebt, zijn er bepaalde voedingsmiddelen die je maar beter kunt mijden. De voedingsmiddelen die je het beste niet kunt eten, zijn de volgende:

  • Pasta’s
  • Pizza’s
  • Pannenkoeken.
  • Chocolade
  • Koeken
  • Snoep
  • Andere voedingsmiddelen met grote hoeveelheden koolhydraten
  • Andere voedingsmiddelen met grote hoeveelheden suiker

Mijd voedingsmiddelen met veel koolhydraten, maar probeer ook zo min mogelijk voedingsmiddelen met veel suikers te eten. Is het niet mogelijk om helemaal geen koolhydraten en/of suikers te eten? Dan is het belangrijk om in ieder geval goed op te letten op de hoeveelheid koolhydraten en/of suikers die je eet, zodat je nooit te veel binnen krijgt. Sommige vrouwen krijgen een dieet voorgeschreven als ze zwangerschapsdiabetes hebben, maar vaak is dit niet nodig. Volg je het standaard dieet voor zwangere vrouwen door de tabel op deze pagina te gebruiken en zo min mogelijk koolhydraten en producten met suikers te eten, dan heb je al een goed eetpatroon en is het volgen van een dieet vaak niet nodig.