Winterblues

winterblues.jpg

De winterblues lijkt veel op een winterdepressie. Vaak ontstaat deze depressie als de winterklok ingesteld wordt. Onze biologische klok raakt hierdoor in de war en raakt in een lichte depressie. Vooral als het neerslachtig weer is en de echte winter begonnen is kunnen we er last van krijgen. De kale bomen en het duistere weer dragen allemaal bij aan de winterblues waar een groot deel van de Belgen iedere winter last van krijgt. Sommige Belgen hebben er meer last van dan andere Belgen. De Winterblues is overigens een mildere variant van de echte winterdepressie waar ook een gedeelte van de Belgen last van kan krijgen.

Oorzaken van de winterblues

De grootste oorzaak van de winterblues is dat onze biologische klok verstoort raakt. Vanuit de natuur zijn we gewend om op te staan zodra de eerste zonnestralen beginnen te schijnen. We gaan vervolgens weer naar bed als de zon onder is. In de winter zijn de dagen natuurlijk een stuk korter. Het duurt langer voordat het licht wordt en het wordt weer eerder donker. Dit is voor veel Belgen een reden om in een winterblues terecht te komen. Daarnaast draagt het beeld van guur weer en kale bomen ook mee aan een winterblues.

Symptomen winterblues

  • Het gevoel van lusteloosheid
  • Vermoeidheid
  • Prikkelbaarheid
  • Het toenemen in gewicht tijdens de wintermaanden.
  • Veel meer zin om te eten of te slapen dan normaal.
  • Meer angstgevoelens dan normaal.
  • Problemen met concentreren.
  • Neerslachtig gevoel.

Behandeling van de winterblues

Onze biologische klok is vooral van slag door het gebrek aan zonlicht. Dit heeft direct effect op ons humeur. Eén van de manieren om jezelf te laten behandelen aan deze winterdip is door jezelf meer zonlicht te geven. Lichttherapie geeft dan ook uitstekende resultaten als het aankomt op een winterblues. Voor lichttherapie kan je naar een speciale therapeut gaan of zelf een lamp aanschaffen. Je dient hier een half uur per dag voor te gaan zitten en de zonnestralen tot je te laten komen. Het licht zorgt voor een verandering in je bloed, waardoor je jezelf snel beter gaat voelen. Toch kunnen er eventueel wel bijwerkingen optreden waardoor je dient te overleggen over de behandeling met lichttherapie.

Soms denk je dat je last hebt van een simpele winterblues, maar blijk je echt in een depressie beland te zijn. Een simpele lichttherapie zal dan niet meer helpen. Het kan handig zijn om even contact te zoeken met een arts. Durf over de drempel heen te stappen en je klachten te bespreken met je huisarts. Soms kan deze medicijnen voorschrijven of eventueel je doorverwijzen naar een therapeut die je kan behandelen tegen een depressie.

Eén van de oorzaken van de winterblues is dat we ineens een stuk minder vaak buiten komen. Terwijl we tijdens de zomer nog regelmatig buiten zaten blijven we nu liever binnen bij de kachel. Het kan een slimme oplossing zijn om eens naar buiten te gaan en gewoon in je lunchpauze een wandeling te maken. Dit is niet alleen gezond voor je lichaam, maar helpt je ook om weer uit je winterdip te komen. Je zal merken dat je echt weer opleeft na een lange wandeling door de kou. Kleed je natuurlijk wel warm aan voordat je naar buiten gaat.

Gezond eten kan je ook helpen om uit de winterdip te komen. Ga niet snoepen ondanks dat je hier veel behoefte aanhebt. Probeer zoveel mogelijk vitamines binnen te krijgen met je voeding. Vitamine D helpt bijvoorbeeld tegen neerslachtigheid en kom je vaak in de wintermaanden tekort door een gebrek aan zon. Zorg voor voldoende vitamines en leef gezond om zo je winterdip uit te komen. Toch trek? Neem gewoon een vers stuk fruit mee en je zal merken dat je al snel weer beter bent.