Zo kun je gemakkelijk stoppen met eten uit verveling

zo-kun-je-gemakkelijk-stoppen-met-eten-uit-verveling.jpg

Eten uit verveling doen we allemaal wel eens. Het is je waarschijnlijk wel eens overkomen dat je tijdens het TV kijken gedachteloos een zak chips of snoep leeg eet. Het kan zijn dat dit je af en toe overkomt, bijvoorbeeld als je erg moe bent of omdat je je verveelt en niet weet wat je met je tijd aan moet. Maar als het je vaker overkomt is het belangrijk om ermee te stoppen voordat het dusdanige vormen aanneemt dat je er een ongezonde levensstijl op gaat nahouden.

Train jezelf in het uitstellen van eetbuien

Het is echt waar: je kunt een eetbui overwinnen. Wanneer je de onbedwingbare behoefte voelt om te gaan snoepen of snacken, dwing jezelf dan om dit minstens 20 minuten uit te stellen. Ga bijvoorbeeld naar buiten en maak een wandeling. Of doe wat klusjes in huis: ga stofzuigen of de was opvouwen. De kans is groot dat je behoefte om te gaan snacken is verdwenen.

Houd een eetdagboek bij

Heb je regelmatig last van een eetbui, zonder dat je eigenlijk weet waarom dat gebeurt en waarom op dat moment, houd dan een tijdje een eetdagboek bij. Hierin schrijf je precies op wat je de hele dag eet. Dit maakt je al bewuster van wat je eet, maar als je hierin ook je eetbuien noteert, valt er misschien een patroon te ontdekken en kun je daar wat aan doen. Verveel je je op je werk? Maak het bespreekbaar met je collega’s, wie weet kan er wat worden veranderd aan je takenpakket zodat je meer uitdaging krijgt in je werk. Heb je vooral ’s avonds last van eetbuien, zoek dan een hobby of activiteit waardoor je één of meer avonden per week de deur uit bent. Dit geeft je minder de gelegenheid om toe te geven aan eetbuien.

Lees ook: