7 tips om het lopen aangenamer te maken

Het is lente, het weer wordt zachter, dagen worden langer, de zon schijnt … Allemaal goede redenen om die loopschoenen boven te halen en je wekelijks rondje te rennen! Lopen is de meest beoefende sport ter wereld en een ideale manier om aan je conditie te werken. Bovendien kan je ook heel wat kilootjes kwijt raken. Helaas is de motivatie  bij sommigen ver te zoeken. Hardlopen vergt veel doorzettingsvermogen, maar je moet er vooral plezier bij hebben. Wij willen je motiveren om je loopschoenen toch iets vaker aan te trekken.  Met deze 7 tips kan je het lopen alvast heel stuk aangenamer maken.

1. Begin langzaam

Begin langzaam en bouw rustig op. Neem de tijd om je lichaam kennis te laten maken aan deze veranderingen.  Begin dus met een korte route en las eventueel wandelpauzes in.  Na een tijdje ga je automatisch verder en dus meer lopen.

De ideale manier om te beginnen lopen?  Volg een Start 2 Run schema!

2. Loop samen

Ga op zoek naar een runmaatje en ga samen af en toe een halfuurtje joggen.  Jullie kunnen samen wat kletsen en zo denk je niet aan hoe lang je nog moet. Lopen met een vriend/vriendin verhoogt de motivatie!

3. Music maestro

Sporten met muziek maakt alles aangenamer, toch? Je kan zo je inspanningen langer volhouden en je beter concentreren. Het beluisteren van je favoriete muziek stimuleert de hersenen en geeft je een prettig en ontspannen gevoel. Kies voor een leuke playlist met uptempo-nummers om vermoeidheidssignalen te negeren. Studies tonen aan dat je sportprestaties tot 20% toenemen wanneer je luistert naar muziek!

4. Goede sportoutfit

Een goede sportoutfit is belangrijker dan je zou denken. Vaak wordt er te weinig aandacht besteed aan het dragen van een juiste sportoutfit. Het dragen van goede sportkleding is belangrijk om goed te kunnen bewegen.  Deze kledij bestaat uit synthetische stoffen en beschermt je tegen regen, wind of lage temperaturen. Ook zorgt deze kledij voor een goede ventilatie.

5. Download een app

Voor wie vaak loopt, kan het altijd leuk zijn om een app te downloaden. Een populaire loop-app is bijvoorbeeld Runkeeper.  Deze applicatie houdt alles bij en heeft alles wat een hardloper nodig heeft. De app berekent onder andere de afstand van je looproute, tijd, snelheid, calorieën … De resultaten kan je bovendien ook delen met je vrienden.

Ben je een beginnende loper? Kies dan voor de app Start 2 Run, met de instructies van Evy Gruyaert. Met deze applicatie kan je een loopschema volgen en een eigen playlist samenstellen uit jouw muziekbibliotheek.

6. Loop in de mooie natuur

Wie het lopen aangenamer wil maken, zoekt bij voorkeur de mooie natuur op. Lopen in de natuur maakt je fitter en gelukkiger. Het vermindert de vermoeidheid en verhoogt je energieniveau.

7. Stretch

Voor je gaat joggen is het belangrijk om je lichaam eerst op te warmen. Stretch je benen en wandel vooraleer je begint te lopen. Ook na het lopen is het belangrijk je spieren te rekken. Stretchen voorkomt spierpijn en blessures.

Na deze 7 tips wordt lopen wél leuk om te doen. Haal dus die sportschoenen uit de kast en begin vandaag nog.