Beter slapen: 4 kleine dingen die je kan doen

© istock

Energiek de dag doorkomen begint met een goede nachtrust. Zeker nu de dagen grijzer en donkerder worden, kruipen we al eens graag vroeg onder de wol. Toch blijkt dat maar liefst 4 op de 10 Vlamingen niet tevreden zijn over hun slaap. Gelukkig gaat het bij deze 40% niet altijd over een slaapstoornis, en kan het probleem in de meeste gevallen al door een aantal simpele tips verholpen worden. We geven er een aantal mee.

Let op je voeding

De voeding die je verorbert, heeft een weerslag op hoe je je voelt. Cafeïnerijke dranken zorgen ervoor dat je alert en geconcentreerd bent, suikers geven je (tijdelijk) meer energie, fastfood zorgt ervoor dat je op den duur slecht in je vel gaat zitten en van voedingsmiddelen rijk aan vitaminen blijf je fit en gezond. Wat je eet, bepaalt echter ook hoe goed of hoe slecht je slaapt. Dat we geen koffie of cola moeten drinken vlak voor het slapengaan weten we ondertussen allemaal. Maar wist je bijvoorbeeld dat voedingsmiddelen rijk aan magnesium er daarentegen net voor zorgen dat je wél goed slaapt? De stof heeft namelijk een ontspannende werking op ons zenuwstelsel. Wie ontspannen is, raakt makkelijker in slaap. Daarnaast speelt magnesium ook een belangrijke rol bij het produceren van het slaaphormoon melatonine. Je vindt het mineraal bijvoorbeeld terug in groene bladgroenten, alle soorten noten, avocado’s, bananen en broccoli.

Vermijd blauw licht

We doen het allemaal: na een drukke dag nestelen we ons graag in de zetel om nog een poosje televisie te kijken. Voor veel mensen is het een manier om hun gedachten te verzetten en zich te ontspannen. De schermen van tv’s, computers, telefoons en tablets zorgen er echter voor dat we moeilijker in slaap raken. Het blauw licht dat door deze schermen wordt uitgestraald verhindert namelijk de aanmaak van het slaaphormoon melatonine.

Beweeg!

Je raakt natuurlijk gemakkelijker in slaap wanneer je vermoeid bent dan wanneer je een hele dag niets hebt gedaan. Mensen met een zittend beroep zijn na een hele dag werken vaak wel mentaal vermoeid, maar ze hebben te weinig fysieke beweging gehad. Daarom is het goed om na het werk nog wat te sporten. Het zal je niet alleen helpen makkelijker in slaap te raken, maar ook te ontspannen. Tijdens het sporten maakt je lichaam namelijk extra endorfines en dopamines aan. Beide stoffen zorgen voor een geluksgevoel en werken stress tegen. Je hoeft hiervoor trouwens niet intensief te sporten: ook een wandeling of een fietstocht kunnen al helpen. Probeer fysieke inspanningen wel zo’n drietal uur voor het slapengaan te doen, anders bemoeilijkt sporten net het in slaap vallen.

Bouw een stabiel slaapritme op

Bouw een stabiel slaapritme op Als mens hebben we nood aan stabiliteit en regelmaat in ons leven, en dat geldt ook voor ons slaappatroon.  Wanneer je op een vast tijdstip gaat slapen, dan creëer je een gewoonte voor je lichaam. Na een poosje zal je lichaam elke avond op hetzelfde moment vermoeid worden en zich voorbereiden om te gaan slapen. Wanneer die regelmaat doorbroken wordt, is je lichaam moe op momenten dat je wakker moet blijven, en lig je klaarwakker te woelen op momenten dat je eigenlijk zou willen slapen.