Deze voedingsmiddelen beschermen je huid ook tegen uv-stralen

deze-voedingsmiddelen-beschermen-je-huid-ook-tegen-uv-stralen.jpg

Uv-stralen beschadigen de huidcellen. Bewust zonnen is van groot belang. Hiervoor kun je zonnebrand gebruiken, niet in de ‘foute uren’ in de zon zitten (die uren zijn afhankelijk per land) en voor beschutting zorgen. Wist je dat sommige voedingsmiddelen ook beschermen?

Pigment

Het pigment op je huid is van nature aanwezig als bescherming tegen uv-stralen. Als je last van pigmentvlekken hebt, komt dat omdat er te veel pigment is op één plek. Als gevolg krijg je dan donkere vlekken op je huid. Als dit op bijvoorbeeld je rug is, is het goed zichtbaar in de zomer. Die plek wordt dan sneller bruin dan de rest van je lichaam. Ze kunnen overal ontstaan, maar ze zijn het meest zichtbaar op je handen en in je gezicht. Vaak ontstaan ze tussen je 30e en 50e levensjaar. Er is niet één oorzaak voor pigmentvlekken. Er kunnen meerdere zijn.

Smakelijk beschermen

Veel voedingsmiddelen helpen tegen pigmentvlekken. Met name magnesium en foliumzuur. Die hoef je niet apart in een doosje te kopen. Er is veel eten die van nature rijk is aan magnesium: rauwe cacao, noten, bosvruchten en avocado. Producten die rijk zijn aan vitamine A en vitamine E zijn ook erg goed. Vlees, vis, groenten en fruit zijn rijk aan deze vitamines. Deze voedingsmiddelen zijn ook voor je algehele gezondheid cruciaal, dus je hoeft er eigenlijk (in een gezond dieet) niet specifiek op te letten. Je kunt wel altijd snacks hiervan maken, tijdens het bewuste zonnen! Smakelijke bescherming.

Geniet met mate

Zonnen is heerlijk rustgevend en een geweldige sleurdoorbreker. Helaas is zonnen ook gevaarlijk. Bereid je huid goed voor op de zon en bescherm je huid voldoende tegen de zon. Wees dus niet te lang in de zon, zorg voor beschutting en smeer je altijd meerdere malen volledig in met zonnecrème. Zorg ook voor voldoende drinken. Het is belangrijk dat je goed gehydrateerd bent. Als het zonnetje er weer is; geniet volop, maar met mate.