Is een powernap gezond?

powernap-gezond.jpg

We kennen het allemaal, ’s middags even een middagdutje doen of beter bekend als powernap. Het is een klein dutje, meestal aan het begin van de middag of na de lunch. Het is bewezen dat een powernap je lichaam en geest een oppepper geven. Soms is een dutje van 5 minuten al genoeg om beter te functioneren. Na zo’n powernap voel je je meteen terug fris en heb je meer energie. Wat een powernap is, de voordelen ervan, wat een siësta is … lees je allemaal in onderstaand artikel.

Powernap

Zoals we al hebben gezegd is een powernap een klein dutje in de middag, meestal tussen 13.00 en 15.00 uur. Onderzoek wijst uit dat een middagdutje effectief goed is voor je productiviteit, creativiteit, hart en geheugen. Een dutje doen kan je middag en avond een stuk productiever maken.  Het is echter niet mogelijk om met een powernap slaaptekort in te halen, het is puur om je lichaam een boost te geven, dat tal van voordelen met zich mee brengt!

De gezonde voordelen van een powernap

1. Minder stress

Stress hormoon niveaus dalen wanneer je een middagdutje doet. Na zo’n middagdutje voel je je frisser en kan je er weer tegenaan.

2. Meer creativiteit

De creativiteit neemt toe wanneer je minder moe bent. Een kort slaapje kan dus helpen om meer creativiteit te hebben. Na het tijdverlies van de powernap, kan je de tijd weer ruimschoots inhalen omdat je efficiënter gaat werken.

3. Meer alertheid

Je reageert trager en je bent minder geconcentreerd als je moe betn. Ook hier heeft de powernap een voordeel. Je bent alerter en reageert sneller op een situatie.

4. Goed voor het hart

Van een middagdutje krijg je een lagere bloeddruk, wat dus goed is voor je hart. Het vermindert ook de kans op hartkwalen en andere ziektes die worden veroorzaakt door te weinig te slapen.

5. Beter geheugen

Een dutje over de middag geeft je geheugen een enorme boost. Je kan nieuwe dingen veel gemakkelijker onthouden.

6. Minder slaperig

Slaperigheid beïnvloedt de arbeidsproductiviteit op een negatieve manier, een powernap is de oplossing en frist je weer helemaal op. Je voelt je minder slaperig en je kan er weer helemaal tegen aan.

Wat is een siësta?

In de Zuid-Europese landen wordt een middagdutje, ‘siësta’ genoemd. Daar heeft de siësta een heel ander doel. In Spanje staat het leven even stil tussen 12.00 en 15.00 uur, omdat de eerste uren van de middag vaak te warm zijn. Aangezien het zo warm is buiten sluiten ze de raamluiken om de warmte buiten te houden, ook werken in deze warmte is niet mogelijk. In die tijd wordt de tijd genut om 2 uurtjes te slapen en te eten.

In vergelijking met een siësta, is de powernap dus veel korter.

Powernap op het werk

Slapen op het werk, huh wat?! Inderdaad, er zijn bedrijven die middagdutjes aanmoedigen op het werk. Zo heeft Google bijvoorbeeld speciale nap-cabines waar medewerkers 10 à 15 minuten even kunnen bijtanken. Uit onderzoek is gebleken dat de powernap zorgt voor meer arbeidsproductiviteit en zo beter presteert. Het NIMH concludeert ook dat mensen die een powernap doen, voorkomen dat ze een burn-out krijgen. Ook de Nasa heeft de powernap standaard opgenomen in hun programma van trainers en piloten, omdat onderzoek aantoonde dat piloten 2 uur langer alerter zijn na een powernap van 25 minuten.