Hoe slim omgaan met onzekere situaties?

Omgaan met onzekere situaties

Het leven kent vele uitdagingen… Zo kan elke dag anders beginnen. In positieve en negatieve zin. Als de wekker gaat bedenkt zowel je lichaam als je hoofd hoe de dag er uit zal zien. Wellicht zijn er bij voorbaat al agendapunten die in je hoofd al wat rond malen. Of doe je een poging hardnekkig door te snoozen en door te dromen. Opstaan of de dag doorstaan met onzekere situaties is niet fijn. Hoe kun je daar slim mee omgaan?

Omarm de realiteit

De realiteit van de dag negeren is soms wel zo lekker rustig. Zeker als er situaties in de planning staan waar je je minder bij op je gemak voelt. Situaties waarin je je onzeker voelt, kan je door een goede voorbereiding elimineren of zo ombuigen dat ze te dragen zijn.

Met je goede been uit bed

Een goed begin is het halve werk, wanneer je uitgerust en stralend je nest uitstapt kan je de dag dragen. Dus bedenk je waardoor je zo optimaal mogelijk van je nachtrust kan profiteren.

Denk aan een fijn ritueel zoals yoga of meditatie voor het slapen gaan. Of nog even een stukje uit een inspirerend of ontspannend boek of tijdschrift lezen.

Het schijnt dat beeldschermen voor het slapengaan een negatieve invloed kunnen hebben op de slaapkwaliteit, dus laat je je smartphone en tablet maar beter achterwege. Zowel bij het opstaan als bij het slapengaan.

Structuur

Wanneer de nacht je heeft voorzien van de nodige nieuwe energie, kan je fris aan de nieuwe dag beginnen. En ook al staan er allicht afspraken of momenten in de planning die je doen wiebelen, creëer rust door een vast patroon te hanteren.

Net door een vaste structuur te hanteren, geef je je hoofd rust en kunnen zenuwen en stressprikkels niet leiden tot paniek. Neem eerst een douche, kleed je aan in een outfit waar jij je prettig in voelt en ontbijt.

Een ontbijt hoeft heus niet een stevige bodem te zijn of enkel een groene smoothie. Het mag vrij van dieet restricties als er maar dat in zit waardoor je je motor vrolijk laat draaien.

Time Management

Wanneer je ergens naar toe moet, waar je moet presteren, presenteren of in een ander mogelijke hoedanigheid boven jezelf uit moet stijgen, plan dan alles goed op voorhand. Het is namelijk fijn als je in onzekere situaties, jezelf de ruimte kan geven om flink adem te halen tussendoor. Zorg zelfs dat er indien nodig zelfs meer tijd is om tot jezelf te komen, dan dat je gejaagd ergens moet komen aansnellen.

Als de zenuwen al enigszins door de aderen gieren, is je lijf niet in gesteld op onverwachte tegenslagen. Dus als er toch een brug open staat of een spijker in je band terecht komt, kan dit direct een uitwerking hebben op je hartslag en de rust in je hoofd.

Gun jezelf dan ook de ruimte en plan ruim, zodat je kan anticiperen op onvoorziene omstandigheden.

Mantra

Na de voorbereiding is het moment daar en is het onvermijdelijke moment aangebroken dat je jezelf het podium op moet hijsen, die lastige afspraak hebt of aan dat moeilijke examen begint.

De tijd van goede voorbereiding is nu geweest en daar valt nu niet meer aan te sleutelen. Wees niet te streng als je op het moment suprème terugdenkt aan de voorbereiding. Nu valt er niets meer aan te veranderen, aangezien je niet meer de tijd kan terugdraaien.

Wat nu nog kan, is je hoofd koel te houden en je hartslag laag. In je hoofd gaan allicht allerlei doem gedachtes rond en wil je het liefst wegrennen. Om je hoofd wat rust te geven, kan je het beste een gedachte herhalen waar je blij van wordt. Een zogeheten mantra, een voorbeeld zou kunnen zijn: Ik geef mezelf de ruimte.

Faalangst

Met een zelfgekozen mantra in je hoofd, ga je vol goede moed het avontuur aan. Want zie je onzekere opgave als een avontuur. Een berg die je zal beklimmen, een klus die jij gaat klaren.

Ergens in je achterhoofd, of meer naar voren, zit misschien wel nog dat stemmetje dat je benadrukt dat het mis zal lopen. Leg het stemmetje het zwijgen op en zeg dat iedereen het spannend zou vinden of dat het logisch is dat je je onzeker voelt.

Stel jezelf gerust om zo de angst voor het falen weg te wuiven en met een zeker gevoel aan de slag te kunnen. Leer met faalangst om te gaan.

Leren omgaan met faalangst
Leren omgaan met faalangst

Wees een kampioen

Ook wanneer iets toch niet precies zo is verlopen als je voor ogen had, hoef je jezelf niet voor je kop te slaan. Je hebt niet volledig de controle over de gehele situatie en wat er om je heen allemaal afspeelt.

Bedenk dat je het avontuur bent aangegaan en gun jezelf de ruimte voor de eventueel nodige verbetering. Wees niet te zelfkritisch en wees realistisch in de feedback naar jezelf, want door jezelf te straffen voor fouten of te hard te beoordelen zal je onzekerheid juist toenemen.

Wanneer je jezelf de ruimte geeft om te groeien, zal je herrijzen als een feniks.