Slapeloosheid: Hoe komt dat? 6 Tips om Meteen beter te Slapen!

slapeloosheid-hoe-komt-dat-6-tips-om-meteen-beter-te-slapen.jpg

Last van Slapeloosheid? Zes handige tips om meteen beter te slapen! Het is verschrikkelijk om elke nacht weer wakker te liggen, en hoe je ook woelt, draait of keert – de slaap wil maar niet komen. Of je valt eindelijk wel in slaap, alleen maar om telkens weer wakker te worden. Er is ook nog eens de mogelijkheid dat je wel kan slapen, maar heel vroeg wakker wordt en blijft. Waar komt slapeloosheid echter vandaan, en hoe kom je er vanaf?

Oorzaken van slapeloosheid

Slapeloosheid kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het dat je te veel in je hoofd zit met de dingen die er die dag zijn gebeurd, of dat je je te druk maakt om de dingen die morgen juist moeten gebeuren. Het kan ook zo zijn dat je jezelf hebt aangeleerd dat je niet in slaap kunt vallen. Er is dan geen aantoonbare oorzaak, maar dit gedrag dat je jezelf hebt aangeleerd blijft. Je kunt dus nog steeds niet in slaap vallen.

Andere mogelijke oorzaken van slapeloosheid worden hieronder kort opgesomd:

  • Depressie
  • Andere psychische aandoeningen zoals angst en stress
  • Lichamelijke aandoeningen, zoals pijn of jeuk
  • Hormonale aandoeningen
  • Door gebruik van alcohol
  • Hinder, zoals veel geluid, veel licht, of een oncomfortabele slaapplek
  • De overgang
  • Slaapapneu

Bij hormonale aandoeningen moet je denken aan zwangerschap, menstruatie, groeiprocessen, stofwisseling, orgaanfuncties en emoties.

Tijdens het slapen hou je geregeld even op met ademen. Dit is best gebruikelijk. We spreken pas van slaapapneu als deze pauze in ieder geval tien seconden duurt, en dat je meer dan tien keer per uur zo’n pauze in je ademhaling hebt. Je hebt vaak als je last hebt van slaapapneu, ook last van snurken (of eigenlijk, andere mensen in je omgeving). Als je ophoudt met ademen, kunnen je hersenen te weinig zuurstof krijgen. Je hersenen geven dan een alarmsignaal af, waardoor je wakker kunt worden en daarna niet meer in een diepe slaap kunt komen.

1. Slaapmiddelen

Als je vaak niet in slaap kunt komen of veel te vroeg wakker wordt, is het verstandig om een bezoekje te brengen aan de huisarts. Hij of zij kan dan precies nagaan waar de oorzaak van je slapeloosheid precies ligt. Ook kan hij of zij slaapmiddelen voorschrijven of slaaptherapie toepassen. Slaapmiddelen bestaan meestal uit benzodiazepine en zijn zeer verslavend. Je hebt er steeds meer van nodig om in slaap te kunnen slapen. Slaapmiddelen zijn daarom ook maar een tijdelijke oplossing voor dit probleem. Je hebt twee verschillende slaapmiddelen: de slaapmiddelen die je helpen met inslapen, en de slaapmiddelen die je helpen met doorslapen. Van beide wordt je kalm en slaperig, en verslappen je spieren.

2. Slaaptherapie

De huisarts kan je ook helpen met slaaptherapie. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een cursus waarin je je slaapgedrag verandert. Zo kan je een slaapdagboek bijhouden, waarin je achter de precieze oorzaak van je slapeloosheid kan komen. Ook leer je nieuwe technieken om op een meer eenvoudige wijze in te slapen, of worden deze nieuwe technieken gebruikt om je bestaande slaapgewoontes te kunnen verbeteren.

3. Melatonine

In tegenstelling tot de eerdere genoemde medicijnen is melatonine natuurlijk. Melatonine zorgt voor een natuurlijk ritme waarin je gaat slapen en weer wakker wordt. Van nature heb je deze stof ook in je lichaam: het wordt door de hersenen afgegeven op het moment dat het buiten donker is. Je kunt het bij de drogist krijgen. Melatonine is verkrijgbaar als een tablet dat je met water kunt innemen, maar er is ook bijvoorbeeld thee met melatonine erin.

4. Zorg voor een goed slaapritme en avondritueel

Voor een goed slaapritme is het belangrijk dat je elke dag op hetzelfde tijdstip naar bed gaat, en op hetzelfde tijdstip opstaat. Ook al denk je dat je toch niet in slaap kan komen, is het toch belangrijk dat je jezelf aanleert dat je moet gaan slapen. Je slaapritme hangt samen met de volgende tip: zorg voor een avondritueel voordat je gaat slapen. Neem bijvoorbeeld een warme douche of een warm bad en neem een kopje thee. Eventueel kan je ook eens een ASMR video bekijken of beluisteren voor een ontspannen gevoel.

5. Doe de juiste oefeningen

Als je veel hebt bewogen op een dag, ben je vanzelf een stuk meer moe ’s avonds. Als je echter ’s avonds sport, net voordat je gaat slapen, heeft dit juist een averechts effect: je lichaam staat dan als het ware “aan”. Voor het slapen gaan zijn ontspanningsoefeningen juist heel handig. Je kunt bijvoorbeeld gaan mediteren. Ga vooral niet nog werken voordat je gaat slapen, je lichaam heeft juist ontspanning nodig.

6. Zorg voor een rustige slaapomgeving

Maak je slaapkamer een plek waar je alleen wilt slapen. Als je een computer er hebt staan, ga je toch weer aan werk denken. Drink geen alcohol of koffie voor het slapen gaan, aangezien je daar niet rustig van wordt. Ook zware maaltijden werken averechts. Je kan een aromakaars in je slaapkamer neerzetten: van lavendel is bijvoorbeeld bewezen dat het erg kalmerend werkt.