Zo voorkom je blessures tijdens het lopen

zo-voorkom-je-blessures-tijdens-lopen.jpg

Joggen is zeer populair, het is een sport die veel wordt beoefend. Logisch, want lopen is goedkoop en super gezond. Toch moet je voorbereid zijn vooraleer je gaat lopen, want veel mensen lopen loopblessures op.  Dat kan te wijten zijn aan een slechte voorbereiding, of de verkeerde schoenen te dragen. Voorkomen is beter dan genezen en daarom geven we jou een aantal tips om een loopblessure te voorkomen.

Hoe ontstaat een blessure?

Het kan gebeuren dat je een spier te ver uitrekt, last hebt van je gewrichten, een pees scheurt of een bot breekt. Hier hebben we het dus over sportblessures. Ze zijn snel gebeurd, maar kunnen erg lang aanslepen. Blessures kunnen enerzijds ontstaan door een verkeerde beweging en anderzijds door je lichaam te hard te pushen.  Door onvoldoende rust te nemen krijgen spieren of botten onvoldoende de kans om te herstellen. Zo kan je lichaam oververmoeid raken en schade aanrichten.

De meest voorkomende loopblessures

  • Verstuikte enkel
  • Spierverrekking/spierscheur
  • Gebroken enkel
  • Pijn aan de achillespees
  • Pijn aan de knie
  • Letsel aan voet of tenen
  • Gebroken voet

Tips

1. Test je conditie

Laat een conditietest afnemen vooraleer je gaat sporten. Deze test vertelt je aan welke intensiteit je moet trainen om gezond te sporten en blessures te voorkomen. Via deze testresultaten kan je je training aanpassen aan je uithoudingsvermogen. Zo kan je efficiënter trainen en makkelijker je doel bereiken. Bouw dus je conditie langzaam op.

2. De juiste loopschoenen

Blessures voorkomen begint bij het kopen van de juiste loopschoenen. Je voeten dragen 3 tot 4 maal je lichaamsgewicht bij sporten zoals lopen. Het is dus belangrijk te investeren in goede loopschoenen. Vraag advies in de winkel en laat je voetdruk opmeten om zo de schoenen te kiezen die het best bij jou passen. Kijk ook of de schoen een stevige hiel bevat zodat deze schokken kan opvangen.

3. Stretch!

Stretchen is van essentieel belang bij lopen. Wie niet stretcht zal daar de gevolgen van dragen de dag na dien. Je start altijd met een warming-up. Sommige lopers gaan een rondje wandelen of fietsen. Bloedvaten in de spieren worden zo wijder en er stroomt veel zuurstofrijk bloed door de spieren. Na de warming-up ben je veel fitter en kunnen spieren beter samen werken. Beginners kunnen beter al stretchen na het opwarmen. De belangrijkste stretchoefeningen zijn deze na het lopen, of cooling down genoemd. Je eindigt het joggen met rek- en strekoefeningen. Op deze manier kan je lichaam afkoelen. Wie goed stretcht voor en na het lopen zal minder kans hebben op spierpijn en stijfheid de volgende dag.

4. De juiste training

Zorg voor een ideaal trainingsschema waarbij je het sporten geleidelijk aan kan opbouwen. Volg een schema dat past bij je conditie, leeftijd en sport. Loop geen twee dagen na elkaar, want dan hebben de spieren geen tijd om te recupereren. Zorg dus voor een goed weekschema.